torsdag 12 december 2013

Halv åtta hos mig

Jag och några tjejkompisar har haft en väldans mysig sak som har pågått under ett antal veckor i höst! Vi har kört Halv åtta hos mig. Ni vet det fantastiska programmet med Helge Skoog och vanliga människor som bjuder på middag? DET kör vi! Med röstning och hela köret!

Vi är fem tjejer, och jag var fjärde personen ut. Igår var det alltså dags. Men låt mig först spola tillbaka till måndagkväll!

Jag var fortfarande kvar i Piteå, men skulle åka till Umeå på tisdagsmorgonen. Så jag passade på att sova hos min fina syster och hennes make, eftersom dom bor bara fem minuters promenad till busstationen. Väldigt mysigt! Vi pysslade på och jag lärde systra mi att göra den där pappersstjärnan som jag har visat.

När jag skulle gå och lägga mig upptäckte jag att jag hade en chokladbit på kudden! Sicken lyx!

I tisdags åkte jag alltså till Umeå. Kom hem vid tolv, käkade lunch och sedan drog jag mig vidare till Ersboda för att storhandla! Och tacka vet jag Maxi! Inget ont om Coop, men jag har handlat där färre gånger än antalet fingrar på en hand. Maxi har jag ju handlat i de senaste tre åren. Det som skulle ta 25 minuter på Maxi tog 1 timma och 10 minuter på Coop... Missade bussbiljettsövergången (så jag kan åka  hem på samma biljett) med 3 minuter!

När jag kom hem förberedde jag efterrätten till Halv åtta (som var på onsdagen), städade, packade upp... sedan kl. 19 åkte jag iväg på julfika med barnpassningsgänget! Känns lite sorgligt att sluta... Har mitt sista pass på lördag. Sara, som ska ta efter mig, följde med hem och vi slappade en timma. Sedan tog vi bussen in till stan och mot bion! Vi hade bokat biljetter till The Hobbit 2-premiären som började 23.59. Men, filmen började nog snarare 00.25... Kändes lite märkligt att vara så trött, men ändå inne i en film. Hade vi varit hemma hade jag somnat, dreglat och kanske tillochmed snarkat. Jag ska erkänna att jag nickade till två gånger, men det var verkligen nickningar. Ni vet, huvudet faller fram och man blir klarvaken! När bion var slut promenerade gled vi hem på isen till Sara och vi stupade i sängen (jag sov där eftersom bussarna hade slutat gå/för snål för taxi/det var halt!). Minns att jag kollade på klockan när den var 04.10.

Efter ett par få timmar sömn vaknade vi, åt mysfrukost och sedan traskade jag in till stan. Köpte några julklappar. Bland annat till Emi och Lily (småflickorna i familjen som Simon bor hos) som ska få bilderböcker med " Do you know Pippi Longstocking?" och "That boy Emil". Såg även att "Children in the noisy village" fanns och undrade vad det var för bok... tills jag insåg direktöversättningen! Bullerbyn... Har aldrig tidigare reflekterat över att det ska vara bullrigt i den byn! Haha!



När jag kom hem började jag dagens stora projekt - Halv åtta hos mig (som egentligen är klockan 19). Jag flyttade matbordet, dukade, putsade besticken, städade, lagade mat och lyssnade på musikhjälpen. Väldigt mysigt! Jag var duktig och diskade eftersom, så när själva middagen startade hade jag bara en långpanna och en gryta att diska.

Det började inte så bra. Mascarponeosten som jag hade på förrätten smälte, vilket den inte skulle... Sedan när jag skulle öppna vinflaskan till varmrätten så gick korken av på mitten! Efter lite fix fick jag upp den! Pannacottan till efterrätten hade inte stelnat, trots 24 timmar i kylskåpet. Sedan fick jag inte upp korken till efterrättsvinet! Den satt som... ja... som en kork! Vi turades om att testa, men den gick verkligen inte att rubba! Tur nog hade jag köpt två flaskor, så den andra fick vi upp.

Enda bilden jag tog... på dukningen innan finbesöket kom! Hade gjort bordsplaceringar med pepparkakor och kristyr. Tänkte ta röda äpplen och stansa ut så jag kunde sätta i värmeljus, men såklart glömde jag att köpa äpplena. Fick fungera med vanliga ljushållare istället.

Det hade kunnat gå bättre matlagnings- och vinmässigt, men själva kvällen var jättetrevlig! Det är så himla bra! En gång i veckan träffas vi, äter sjukt gott och har trevligt. Perfekt också att nu under hösten få slippa laga mat en gång i veckan och istället promenera till en vän och få serverat trerätters! Rekommenderas!

På tisdag har vi finalkvällen. Då ska vinnaren presenteras. Spännande! ...och då är Simon hemma! Wiho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar