tisdag 3 december 2013

Med bara två veckor kvar...

...har jag insett att jag faktiskt fungerar ganska bra på egen hand. Igår gjorde jag tillexempel en maträtt som jag aldrig tidigare har gjort! Jag utgick från ett recept, men ändrade lite så det passade mina ingredienser - och det blev bautagott!!

Så här ger jag mitt egna recept på:

Jennys linsgryta!

* 1 hackad gul lök
* 1 pressad vitlöksklyfta
* 1 röd paprika i bitar
* 2 kartonger med krossade tomater (á 500gr)
* 1 dl vatten
* 1 kartong linser
* 1 grönsaksbuljongtärning
* Sambal oelek, cayennepeppar, chili eller nåt annat starkt
* Chorizo

Så här göra du sedan:

Stek lökarna i olja i en gryta eller stekpanna med hög kant. Lägg i paprika, krossade tomaterna, linserna (som är avsköljda), vatten och buljongtärningen. Låt koka i ca 10 minuter. Krydda med det starka och ev lite salt. Skiva chorizon i slantar som du steker i en annan stekpanna med olja.
Servera!

Superenkelt! Jag åt det till middag igår, lunch idag och det räcker nog till minst två portioner till... Vill man så kan man ju äta linsgrytan utan chorizo, eller byta ut mot nåt vegetariskt alternativ om man inte vill äta kött. Tror rätten hade höjts en aning om man hade haft ett gott bröd till... typ grekiskt lantbröd eller så. Mmmm-mmmmh!

Jag har ju glömt att berätta om mina bioupplevelser! Jag var faktiskt lite nervös när jag gick mot bion, helt ensam och tyst. Men i entrén så träffade jag på två stycken ur min kör, och det visade sig att dom skulle på samma film! Så jag pratade med dom ända tills vi gick in i salongen, och efteråt pratade jag med dom igen. Så jag blev ju inte så ensam som jag hade tänkt mig. Men jag fick frågan jag hade gruvat mig för: "vem är du här med då?"... "eeh... ja... jag är här själv... hehe... men jag har kompisar... egentligen!". Kändes väldigt ensamt när de enda gångerna jag har träffat dom här två är när jag har varit ensam. Men dom tyckte att jag var modig och så, så jag fick sträcka lite på mig.

Men det var faktiskt ganska skönt. Jag upplevde det som att jag var mer fokuserad på filmen än vanligt (kan ha varit för att filmen var bra). Men jag gillar ju sällskap, så jag gillar att gå med folk också. Men att gå ensam är inte längre läskigt!

Sara ringde igårkväll och frågade om jag ville med på biopremiären av Hobbit, så om en vecka ska vi se bio mitt i natten! Känns spännande! Sen i morse såg jag att Prisoners är en av veckans studentfilmer, så jag frågade Sara om vi ska se den... så redan ikväll ska jag och hon göra dejt i biosalongen!

När jag berättade det här för Simon så var hans reaktion "men bionörd!". Hehe. Ja, jag gillar bio. Det är kvalitetstid för mig! Lägger hellre pengarna på en biokväll än en utegång, kläder eller middag på stan.

Och om två veckor är Simon hääääär!! :D Jag längtar nu!! Snälla, snälla, öka takten på tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar