onsdag 28 november 2012

Julemys och tenta

I fredags gjorde vi något som jag egentligen brukar känna förakt mot. Vi julpyntade! Alltså, det är inte själva julpyntningen som jag har förakt mot, nejnej, det är ju det att det skedde en vecka för tidigt!

Vi hade planerat in en julemysdag där vi skulle baka en massa gott och se julkalendern som är alla 91-talisternas favoritjulkalender: Mysteriet på Greveholm! Man kan faktiskt inte ha julemys utan att ha julpyntat, så vi var helt enkelt tvungna. Japp, så var det.

Iallafall. Vilken fantastisk julemysdag! Vi bakade pepparkakor som vi pyntade, knäck, snöbollar, rocky roads, glöggodisar som egentligen skulle bli små runda kulor fast det såg mer ut som några oidentifierbara kluttar, och inte att förglömma: de godaste lussebullarna jag har smakat! Till det drack vi julmust och glögg.

Vi såg hela julkalendern, vilket innebar drygt fyra timmar skånska. Vi tog dock en paus i tittandet och spelade ett sällskapsspel. Väldans mysig kväll! Jag fick lite hemlängtan dessutom :)

 Här har ni hela kalaset :) Inte illa uppdukat! 

Fantastiskt goda Rocky Road!


De gooooda lussebullarna! 


Våra fina kompisar :)

Jag sitter med en hemtenta de närmsta dagarna, vilket brukar leda till en ökad bloggaktivitet. Undra varför? ;) När vi fick tentan så kände jag mest "vilken rolig tenta!" och jag fick konstiga blickar från mina klasskamrater. Man kan väl inte tycka att en hemtenta är rolig? Jag gjorde iallafall det, tills jag började skriva. Jag vet exakt vad jag ska skriva, men det är sååå svårt att formulera sig och få en bra struktur. Men jag har bestämt mig för att belöna mig själv när tentan är inlämnad. En heldag med shopping! Jag har inte köpt nya vardagskläder på flera, flera månader, så nu är det verkligen dags. Jag kanske även köper en julklapp eller två? Jag har iallfall redan fixat en ;)

Nu ska jag slå igång lite julmusik i bakgrunden och fortsätta skriva om 1400-, 1500-, 1700- och 1900-talen. Häpp häpp!

3 kommentarer:

  1. Anonym30/11/12

    Har du fått intresse för historia, månne? ;)
    Men det låter lite märkligt att ni hoppar över 1600- och 1800-talet?

    SvaraRadera
  2. Anonym30/11/12

    Det var jag, Tomas, som skrev det där ovan.

    SvaraRadera
  3. Jag tror minsann att jag har fått det! Det BLIR ju faktiskt roligare när man kan litegrann :)
    Vi har ju gått igenom dom tidsperioderna också, jag tycker det är skönt att slippa skriva om dom på tentan ;)

    SvaraRadera