fredag 25 november 2011

Steget in i vuxenvärlden

Idag har jag vuxit säkert en decimeter. Jag har fått vara vuxen - på riktigt!

Det första vi gjorde på skolan idag var att gå iväg till Grisbackakyrkan för att sjunga adventssånger. Det var supermysigt! Då fick jag massor av julkänslor i hela kroppen. Fast de försvann när vi gick tillbaka till skolan, i fem plusgrader och sol...

Men SEN hände det som fick mig att känna mig vuxen. Vi skickade ut barnen på rast och vi lärare skulle gå till personalrummet. Där hade någon pyntat, tänt ljus och gjort det mysigt. På spisen stod en stor kastrull med värmande glögg och på borden stod stora skålar med russin, mandel, pepparkakor, mandariner och juleskum! Vi smaskade i oss och jag njöt av varje sekund. Jag kände mig som en riktig lärare. Visst, alla lektioner, rättningar och sånt.... men äta gott (och godis!!) i personalrummet medan eleverna är ute på rast - hur vuxet är inte det!?

Jag har ett tydligt minne från när jag gick i trean. Det var december och vår lärare var sjukskriven. Vi hade en vikarie för vikarien, och hon hade en chokladkalender där hon lottade om vem som skulle få ta dagens ruta. Den här dagen var min pappa på besök. Vi elever hade tända ljus på våra bänkar, och några killar var busiga och klippte med en sax i lågan. Vikariens vikarie hade ingen pondus, så killarna struntade i hennes tillsägelser. Pappa sa till killarna, och jag minns hur stolt jag blev när killarna lyssnade på honom och slutade.

MEN det jag minns speciellt mycket var när det var dags för rast och vi elever var tvungna att gå ut. Pappa fick följa med till det varma lärarrummet där det fanns kaffe, bullar, kakor och godis. När rasten var slut gav pappa mig någonting. Han hade smugglat ut en godis ut lärarrummet! Så busigt!

Men som sagt - nu är jag vuxen och ingen behöver smuggla ut något gott från lärarrummet.

När rasten var slut och mina elever kom in så var det en elev som utbrast "Mäh! Har du druckit glögg!? Varför får inte vi barn också glögg?". Åh. Jag visste precis hur hon kände, och jag ville nästan smuggla ut lite glögg åt henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar