lördag 28 april 2012

Det där med motivation

Jag var på en riktigt bra föreläsning i måndags. Det var via jobbet, så föreläsningen hölls på Iksu. Det var en psykolog som pratade om hur man stärker barnens motivation.

"Alla har motivation till allt. Den är bara olika stark"


Föreläsaren pratade om att den starkaste motivationen får vi från vårt inre, när vi tycker något är genuint roligt.
Just nu känner jag ingen stark motivation till att skriva min skrivuppgift. Jag sitter på Iksu, har precis avslutat min jobbhelg, har en termos kaffe och ett bröd (som jag själv bakade i torsdags!). Men det enda jag har skrivit hittills är rubriken.

Skrivuppgiften känns nästan lite för lätt... Jag har ingen eld som brinner i baken som gör att jag måste skynda mig. Vi ska skriva en essä om livskvalitet i skolan, 4-6 sidor och den ska in på onsdag. Förutom uppgiften är jag helt ledig, vilket ger mig otroligt mycket tid till att skriva dessa sidor. Egentligen borde jag skriva den idag så är jag helt ledig fram till nästa kursstart... Om en och en halv vecka! Men inte ens en och en halv vecka stärker min motivation. Jag tycker inte det är så roligt, jag gör det mest för att jag måste.

Simon var i Piteå igår, vilket gav mig en ensam fredag. Första gången på flera månader jag sover själv i vår gigantiska säng. Jag bullade upp med kuddar, såg Sex And The City i sängen, kramade om Disa och sov ganska gott.

I morse steg jag upp ganska tidigt eftersom jag skulle jobba på morgonen. Jag var inte direkt jättepigg när min barfota fot klev i något som var kallt, kladdigt och lite blött. Mitt på golvet hade Disa lämnat en present i form av dålig-i-magen-hinner-inte-till-kattlådan. Perfekt start på morgonen!

I morgon ska jag och Simon se Umespexet, och det blir spännande. Enligt recensionerna är det "hysteriskt roligt och skrattanfall utlovas!", så våra förväntningar är ganska höga.

Nej, nu är min paus slut. Ska hiva mitt termoskaffe och skriva åtminstone tre meningar på skrivuppgiften.
Ha en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar