söndag 15 april 2012

Gröna pusselfingrar

Igår var en härlig dag!

Vi tog en ordentlig sovmorgon, åt plättfrukost/lunch och funderade på vad vi skulle göra av dagen. Jag fick ett sug av att pussla lite, så ganska snart satt vi i bilen på väg mot Barnens Hus.

Ett tag senare var jag lycklig med ett Jan Van Haasteren-pussel i min famn. 1000 bitar med otroligt mycket detaljer!

När vi ändå var på Ersboda så svängde vi förbi Plantagen. Där köpte vi nya krukor, blomjord och kattgräs. När vi hade plockat in lite vuxenpoäng for vi förbi Godishuset och blev barn igen.

När vi kom hem började jag plantera om alla våra (4) blommor. Jag har aldrig planterat om förut, men det var ganska roligt! Dessutom planterade jag kattgräset. Disa älskar att äta våra blommor, och en blomma finns knappt kvar. Nån gång då och då har vi hittat lite kräk med hårbollar och rester från blommorna, så vi tror inte att blommorna är någon hälsokost. Men då hittade vi alltså kattgräs. Man skulle plantera det i någon centimeter jord och efter 7-10 dagar har det blivit ett bra gräs som katter kan äta! Spännande! Jag har gått till lilla skålen med fröna i hopp om att se lite liv, men varje gång ser det ut precis som tidigare.

Medan jag planterade förberedde Simon en underbar middag! Köttfärsbiffar, kokt potatis och en gräddig svampsås. Till efterrätt blev det Creme Brulee. Fantastiskt gott! Det var första gången jag åt det, och det var ljuvligt gott. Inte så himlarns svårt att göra heller :)

När vi åt efterrätten började vi med pusslet. Vi pusslade, pusslade, lyssnade på Eva Cassidy, pusslade och åt godis. Jag kollade på klockan en gång och häpnades över att vi hade suttit i över två timmar! Jag kokade lite te och vi fortsatte att pussla. Nästa gång jag kollade på klockan hade det gått två timmar till! Vi bestämde oss för att ta en paus och gå och sova, men vi skulle bara pussla liiite till... Och vips gick två timmar till!

De 1000 bitarna var inte helt på sin plats när vi pausade, men det var inte långt ifrån klart! Jag gruvade inför natten och allt jobb med att pussla i drömmen. Men jag drömde inte om en enda pusselbit.

I morse pusslade vi klart, och när vi tillsammans tryckte ner de sista två bitarna kände jag en känsla av tomhet. Vad skulle vi göra nu?

Simon tog på sig gymkläderna, så jag kunde inte vara sämre. Jag drog på mig löparkläderna och gav mig ut på en runda. Jag sprang drygt 5 km, vilket jag är väldigt nöjd med! Jag promenerade ingenting, och det bästa var att jag hade krafter kvar! Det är mest det mentala jag behöver träna på! :)

Nu medan jag väntar på Simon ska jag slänga mig i soffan och äta de kvarvarande godisarna! Fina helg!

1 kommentar:

  1. Åh! Älskar också att lägga pussel! Det är så otroligt rogivande och avslappnande och det enda man behöver tänka på är att hitta rätt pusselbit osv! Och sånna där pussel är så himla roliga :D Min mamma får alltid ett pussel i julklapp och vi har nog en hel del sånna där sorts pussel :D De är roliga, för man ser nya grejer varje gång man tittar på bilden! Så fräckt! Och roligt att många saker kommer tillbaka i varje pussel, som händerna, hajfenan, nån katt, en svans osv :D Så roligt!! Åh, nu vill jag också lägga pussel...men jag har redan lagt alla mina och jag är less på dom : (

    Men nästa gång jag är hos mina föräldrar kanske jag ska sno med mig ett pussel! Hehe ;)

    SvaraRadera