onsdag 7 augusti 2013

Packa och res smart

Jag har alltid tänkt att jag är ganska bra på att packa smart. Nu inför Rhodosresan packade jag som vanligt - allt det som skulle med satte jag (smart vikt) i resväskan, plus det extra viktiga i handbagaget. Det extra viktiga var alltså kamera, pengar, pass, bikini och en trosa. Detta för att jag skulle klara mig ifall resväskan kom bort! Aldrig någonsin har jag varit så arg på mig själv för att ha packat så idiotiskt!

Jag tänker nu ge er några tips kring hur man kan tänka ifall resväskan kommer bort. Vissa är hur självklara som helst, vissa kanske låter självklara men kanske inte är det, och andra kanske låter lite överdrivna.

* Packa ALLTID pass och pengar i handbagaget! Låter hur självklart som helst, men faktum är att jag har hört om personer som ska boarda planet och inser att man har råkat packa ner passet i det incheckade bagaget. Men pass och pengar klarar man allt, även om det blir lite besvärligare.

* Ta med dig så du klarar minst ett dygn utan resväskan. Ska du till ett sol- och badställe, ja, packa då med dig badkläder, ev. handduk, solskydd (i reseformat, dvs mindre än 1 dl), minst 1 ombyte (för du kommer bli svettig, och det är inte roligt att ha samma kläder på morgonen som på kvällen efter en hel dag i svett) och minst 1 par underkläder! Det är bra att packa med det absolut nödvändigaste i hygienartiklar... jag önskar att jag hade tagit bl.a. deodorant, tandborste+tandkräm, solskydd, aftersun-lotion och en hårborste.

* Om ni är minst två som reser - packa i varandras väskor. Jag önskar att jag hade packat med några ombyten i Simons väska, för då skulle jag ha åtminstone ett ombyte. Nu kunde jag låna ett par shorts av honom (och lite kläder av mina systrar), men hade det bara varit jag och Simon som reste hade det blivit lite knepigare. Det känns inte så kul att gå omkring i hans shorts och skjorta.

* Bryt ihop och kom igen. Jag blev jätteledsen när min väska försvann - det är ingenting jag försöker dölja. Jag behövde få vara ledsen, eftersom det hjälpte mig att släppa på mina känslor och då kunde jag lättare acceptera situationen. Men samtidigt ska man alltid komma ihåg att det är faktiskt bara en väska. Det finns ju människor som inte får vara friska, eller (o hemska tanke) förlorar någon på resan.

* Ta så fort som möjligt kontakt med flygbolag och ev. researrangör. I mitt fall åkte jag med SAS från Luleå till Stockholm och sedan med Apollo/Novair till Rhodos, och det var alltså SAS som slarvade bort min väska. Jag har fortfarande inte fått några klara besked om jag får någon slags ersättning, men de sa via telefon att dom trodde jag kunde få handla för 50 euro/dygn som jag senare skulle få tillbaka. Innan ni reser är det alltså bra om ni kollar med resebolaget och/eller researrangören om hur man ska gå till väga och om man får någon ersättning.

* Njut av resan!

1 kommentar: