tisdag 6 augusti 2013

Från moussaka och tzatziki till palt och falukorv

Har kommit hem från en underbar vecka i Rhodos!

Hela stora familjen, 12 personer, samlade i värmen.

Resan började inte så bra när pappa, några få timmar innan avresa, lyckas få ryggskott. Stackaren. Lite svårt var det dock att hålla sig för skratt när en man i 50-års-åldern över ett ögonblick förvandlas till en 96-åring som saknar sin rullator. Men efter några grekiska piller och smorsel blev det bättre för varje dag som gick.

Sedan hände en till sak. Den sak varje 22-årig tjej fasar när en vecka ska spenderas utomlands: men resväska kom bört! (haha! jag skulle skriva bort men det blev bört. Det såg så gulligt ut att jag låter det stå kvar... Jag börjar dessutom tänka på sången "jag är en liten mört *blubbblubbblubb* som har simmat bört *blubbblubbblubb*"). Någon klantskalle som skulle skicka väskan från Luleå till Stockholm råkade skicka den först till Köpenhamn, sen till Spanien, sen tillbaka till Köpenhamn. Jag pratade med personal ur Apollo (superbra hjälp!!) som kunde lokalisera den till Köpenhamn. Fick då veta att den skulle skickas till Stockholm och senare till Rhodos med nästa flyg som skulle gå på onsdag (detta var alltså måndag morgon). Efter lite gråt (jag vet att det är dumt att gråta över materiella saker, men det var skönt just då) och inköp av nya kläder och hygienartiklar möttes jag av en underbar syn vid midnatt mot tisdag. Min väska stod i lägenheten!

Morgonen efter gick jag tillbaka till Apollo för att tacka och för att försöka förstå hur den kunde komma så snart. Hon som hjälpte mig visste inget mer än att hon hade fått ett telefonsamtal om att väskan var på flygplatsen... Hon trodde dock att den hade flugits från Köpenhamn till Kreta för att sedan transporteras vidare mot Rhodos. Ja... Inte trodde jag att resväskan skulle se mer än mig.

Det har blivit rekordmycket bad för mig och rekordlite solning. Det har varit i snitt 37 grader varmt, och i poolen var det 26 grader. Havet var säkert 30 grader.

En riktigt häftig sak vi gjorde var att ta ett midnattsdopp i havet! Kolsvart hav som möter den kolsvarta (och stjärnbeströdda) himlen och ett sammetslent vatten. Bada i varmt havsvatten i mörker och samtidigt kunna se stjärnorna - jag har aldrig gjort något liknande!

Vi har (för det mesta) ätit gott och de största valen har varit om man ska ta nutella med frukt eller honung, om man ska bada i havet eller i poolen, vart man ska äta middag och om man ska ta en siesta eller fortsätta vara ute i solen. Ni hör ju - svåra val!

Vi har lekt med Nils, gosat med Ester och faktiskt lekt en hel del själva.



Ibland, när de andra beställde in frysta glas Mythos blev jag så otroligt sugen på öl! Veckans varmaste dag bestämde jag mig för att smaka. Simon startade filmkameran för att filma mina grimaser... Men de uteblev. Det var faktiskt riktigt läskande! Men jag drack lite cocacola och vatten, och nästa klunk jag tog var inte alls god. Blääää som Nils sa när han fick saltvatten i munnen.

Nu är vi tillbaka i vardagen igen och har en hel del spännande saker att se fram emot. Men det skriver jag om i ett senare inlägg!

Tjing-e-lii-ing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar