onsdag 26 oktober 2011

Fler flarn

För några dagar sen var jag och Simon så sugna på något sött. Jag testade att göra Knäckflarn för första gången, och det blev en av mina favoriter! Det gick hur fort som helst och flarnen blev helt magiskt goda! För att vara pedagogisk så tog jag en bild för varje moment... så nu finns det inget som stoppar er! Bara att sätta igång med bakningen :)

Börja med att sätta ugnen på 200 grader.
Smält sedan 150 gram smör:













Sätt 2 dl strösocker i en bunke












Tillsätt 2 dl havregryn i bunken












Sedan tillsätter du 2 dl vetemjöl












Därefter häller du i 1 tesked vaniljsocker och en halv tesked bakpulver

















Sedan häller du i 2 matskedar grädde
 











Sedan geggar du ner ca 2 matskedar ljus sirap (jag hatar att använda mått när jag häller upp sirapen... den fastnar ju jämt i måttet! Så jag höftade)












Sen ska det smälta smöret ner i bunken












Sen är det bara att blanda ihop det! Jag använde mig av elvisp












Klicka sedan ut små bollar med hjälp av teskedar på en pappersklädd plåt. Jag satte 4*3 (alltså tolv) klickar och det blev lagom!












In i ugnen. Jag hade dom i ugnen i ca 7 minuter. Flarnen blev knapriga längst kanterna och mjuka och sega i mitten. Som ni ser flyter dom ut ordentligt, så klicka ut dom med stora mellanrum!












Det blev fyra plåtar med tolv kakor på varje.
Antingen äter man dom som dom är, eller så lyxar man till det och sätter en god gegga mellan två flarn. Man kan göra en smörkräm, vispad grädde eller som vi gjorde - tog nutella!














Som sagt - en riktig favorit! Lycka till :)

1 kommentar:

  1. Linda-Marie2/11/11

    Gjorde dessa imorse! Så sjuuukt goda dom blev :D Tack för receptet :)

    SvaraRadera