fredag 15 februari 2013

En steg närmare pensionen

I måndags fyllde jag år! Hurra hurra!

Jag började med att bli firad hemma i Piteå, sedan åkte jag och Simon tillbaka till Umeå. Väl framme i Umeå skippade jag dagens lektion och gick på stan istället. Det kändes fullständigt rätt och efteråt fick jag höra att det hade varit en ganska värdelös lektion. Jag anlitade Sara som personal shopper, och oj vad jag shoppade!

Jag har nog aldrig köpt så mycket kläder på samma gång förut! Det blev skjortor, tröjor, träningslinne, hopprep, skor och en kjol! Pjuh! Nu är det bara att göra lite plats för kläderna i min garderob :)

Sen när jag kom hem från stan möttes jag av en lapp. Där var ett fint rim och en ledtråd. Jag började leta efter min present från Simon, och döm om min förvåning när jag kommer in i köket och ser att han har köpt en diskmaskin! En DISKMASKIN!


Tyvärr behöver vi en ny blandare för att få den att fungera, så vi har anlitat en rörmokare som kommer någon gång kommande vecka :) Men tänk så fantastiskt - ingen mer handdiskning! All den tid vi lägger på disk kan vi istället lägga på att ta hand om varandra!

Igår var det alla hjärtans dag. En del är superduperinne och ger varandra presenter, blommor och går på bio och restaurang. Andra är bittra och säger "mäh, inte behöver man väl ett jippo för att visa att man tycker om varandra... det är bara på grund av kapitalistsamhället vi har sånt här tjafs!". Men sen finns det även folk som vi. Vi gör inget särskilt extra den här dagen, förutom att vi uppskattar varandra lite mer. Det är så lätt hänt att man glömmer bort att uppmärksamma varandra och kärleken som finns, så jag tycker det är alldeles fantastiskt att en dag per år påminna varandra lite mer om hur mycket man älskar varandra.

Efter vi hade varit på skolan satte vi igång att städa. Eftersom det såg ut som ett bombnedslag så såg vi fort skillnad, vilket gjorde att vi blev ännu mer peppad på att få det fint. Så vid halv åtta var vi klara med städningen, men middagen var fortfarande ogjord. Vi hade sedan tidigare planerat att göra en god måltid (varför är det oftast på helgen man gör godmat?), men det vi inte hade med i beräkningen var tidsåtgången. Klockan 21 var middagen klar, men den var så fantastiskt god att det var värt väntan!

Det är svårt att få mat snyggt på bild. Men det var iallafall klyftpotatis, morötter och lök, perfekt stekt rosmariningnuggad rostas (den var mer perfekt än vad den ser ut) och en rödvinsås!

Det kändes så vuxet att sitta där med sin perfekt rosa köttbit och rödvinssås, och dessutom att vi har gjort det helt själva utan vuxna.

Idag ska jag få ännu mer vuxenpoäng. Klockan är snart 12 på en helt vanlig fredag, och jag ska baka bullar! Vi får väl se hur det går ;)

2 kommentarer:

  1. Tomas19/2/13

    Det tog lite tid innan jag begrep hur "rosmariningnuggad" skulle utläsas...

    Hur fungerar diskmaskinen?

    SvaraRadera
  2. Haha! Ungefär som "paprikasky"?

    Den fungerar superbra! :) Disken blir så ren, och framförallt blank! Det skiner varje gång man öppnar köksluckorna :) Yes är bra på att göra tallrikarna rena, men den där blankheten fixar yes inte :)

    SvaraRadera