tisdag 26 februari 2013

Spännande saker sker

Det har faktiskt hänt en hel del spännande saker som jag inte har berättat om än.

1, Förra måndagen var det dags för mig att ge blod. Som ni kanske minns gick det ju inte så bra förra gången. Hur det gick då kan ni läsa om här! Som moraliskt stöd fick jag med mig Simon, som passande nog också gav blod. Hur gick det då den här gången? Det gick superbra! Jag berättade om förra gångens incident för sköterskan, och hon var så trevlig och snäll. Hon bad mig titta ut genom fönstret medan hon skulle rengöra armvecket, och hon pratade med mig hela tiden. Hon frågade hur det kändes och jag svarade "jo, bra... men jag är nervös inför sticket!". Då svarade hon "jamen, det är inget att vara nervös för, för jag har redan stuckit dig och du är igång med blodgivningen!". Jag hade inte känt nåt. Ingenting. Nada. Efter cirka en minut frågade sköterskan hur det kändes, och jag erkände att det kittlades lite i armvecket, och då pillade hon med nålen en halv millimeter, och vips så slutade det kittlas. Hela blodgivningen gick superbra och jag kände ingenting! Eller, där ljög jag. Jag kände massor av glädje, lycka och ja... glädje! Wiiihoooo! Jag ska fortsätta ge blod och jag har ingenting att vara rädd för!

2, Jag har ju sjungit i kör i flera år. Fast när jag flyttade till Umeå slutade jag, och har alltså inte sjungit i kör på nästan tre år. Ibland har jag varit sugen så det nästan har gjort ont i magen, men oftast har det känts skönt att inte ha något uppbokat på kvällarna. Men när min sångfågel Malin flyttade hit i januari så har vi pratat lite löst om att gå med i en kör. Så förra veckan hörde jag av mig till en gospelkörledare och ikväll ska jag och Malin på vår första körövning! Spännande! :D

3, Jag har tänkt sommarjobba betydligt mindre i sommar. Jag behöver sommar och jag behöver ledighet. Jag har trivts väldigt bra på hemtjänsten, men jag trivs faktiskt bättre som ledig. Dessutom har jag sparat lite pengar så att jag kan vara ledig andra halvan av sommaren. MEN, idag har jag hittat en sommarkurs. Det är inte vilken sommarkurs som helst - det är min drömkurs! Den handlar om vardagsfysik... Typ varför det är tyngre att öppna frysen andra gången, varför spegelbilden blir vänd höger-vänster och inte upp-ner, varför himlen är blå och uppfattar jag blå likadant som du? Lärare är FysikPatrik (en idol!) och det är väldigt mycket praktiska laborationer :D Den låter magiskt rolig och jag vill läsa den nu, nu, nu! Problemen är två:
         *1 - Den är inte på distans, vilket innebär att jag måste spendera juni och augusti i Umeå. Jag som längtar till sommaren i Piteå!
          *2 - Den är på 7.5hp, 50%, vilket innebär att jag bara kommer få halva lån+bidrag. Dessutom får jag inget under juli (eftersom den är undervisningsfri). Känns liiiite lite.

Men samtidigt ser jag två möjligheter:
         *1 - Sommaren i Umeå kan vara härlig. Visst, alla kompisar far hem, men staden blir lugn och skön. Dessutom kan jag ju åka hem på helgerna!
          *2 - Jag hade ju redan planerat att få in mindre inkomst än förra året... Så vad gör det om det blir lite mindre än väntat? Jag får helt enkelt bara spara lite extra. Dessutom är ju kursen min drömkurs!

Ja, ni förstår mitt dilemma. Hjälp mig gärna att väga för- och nackdelar. Vad skulle ni ha gjort om ni var i min situation?

Vardagsfysik is the shit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar