tisdag 19 mars 2013

Two star and a wish

Under hela lärarutbildningen har jag fått höra att när det gäller bedömning ska man alltid tänka "two star and a wish". Alltså två bra saker och en förhoppning om förbättring. Men jag har märkt att man kan använda det uttrycket till att beskriva de senaste dagarna också!

Star 1: En fin helg har passerat. Syster och blivande man hälsade på hos oss, så vi fick passa på att rå om dom med nybakat bröd, en sovvänlig soffa och skratt. Det har varit väldigt mysigt, och det är inte helt fel att ha en storasyster som gillar att experimentera med mitt hår. Okej, det där lät som att det handlade om häftiga hårfärgningar, men riktigt så experimenterande är det inte. Hon satt och flätade på att möjliga sätt - och hur häftigt ser inte det här ut?:


Inte illa va? Dagen efter hade jag världens flätkrull och helt plötsligt önskade jag att jag hade en personlig flätare i mitt badrumsskåp hela tiden som jag kan plocka fram när jag känner mig tråkig och flätlös. Inte flatlöss som jag först skrev.















Star 2: Jag har märkt att dagarna springer iväg lite för fort för mitt bästa. Eftersom jag har kör en dag i veckan nu går veckorna helt plötsligt lite fortare. Det känns som att det var nyss vi hade övning och tränade inför konserten... men det var ju en vecka sedan! Dessutom kör kören ihop lite med mitt jobb på Iksu, så jag har fått byta pass hit och dit. Dessutom har det blivit så att jag ska jobba mitt under mitt påsklov - vilket innebär att jag måste åka från Piteå, jobba fyra timmar, åka tillbaka igen. För jag vill inte stanna i Umeå en vecka bara för att jobba. Dessutom är det så, precis som det är varje vår, att helgerna snabbt blir fullbokade! Det är saker hit och dit, jobb, grillkvällar, farväl-middagar, tentapanik och så vidare. Jag och Simon har det senaste året pratat om att åka till Oskarshamn för att hälsa på bror och fru. Men det har inte riktigt blivit av. Men nu hittade vi en helg som passade oss alla! Den enda passande helgen faktiskt! Men, såklart, visade det sig att jag skulle jobba då.

Åter till stjärnan - idag fick jag två glada besked: min jobbkväll över påsken har blivit bortbytt och likaså helgen då vi ska till Oskarshamn! :D Så redan på måndag åker jag hem till Piteå och återvänder inte förrän två veckor senare! Skönt!

The wish: Ja. Vart ska jag börja? Jo, jag börjar med att återkalla ert minne och berätta igen att Simon ska flytta till Irland för att studera ht-14 på Trinity Hall College! För att minska min hyra och att passa på att ha min alldeles egna lägenhet bestämde vi oss för att flytta till en ny. Det är dags att lämna vår mysiga tvåa på Carlshem. Vi har kollat på olika lägenheter, men tänkt oss att flytten skulle ske i juni, juli eller augusti. Då skulle vi ha gott om tid på oss att sälja onödiga möbler, rensa alla lådor och noggrant bestämma hur vår nya lägenhet ska se ut.

Men idag, kring 16-tiden får vi ett telefonsamtal av en "Fredrik från Bostaden". Låt oss backa bandet någon vecka: Vår kvartersvärd knackade på vår dörr och frågade om vi hade någon översvämning i köket eller badrummet. Nej, det hade vi inte, och hon förklarade därefter att det droppade vatten från källartaket - vilket är vårt golv. Senare den dagen kom Fredrik och mätte fuktigheten i vårt golv. Ett par dagar senare möttes vi av en lapp på hallgolvet där det stod att de hade borrat i vårt golv tidigare under dagen. Vi märkte ingenting av borrningen och vi hörde ingenting på flera dagar, så vi trodde att inget var fel. Men, åter till idag och telefonsamtalet med Fredrik:

Fredrik: "Ja, tyvärr har vi upptäckt att det är en stor vattenläcka i värmesystemet som ligger precis under er lägenhet"
Vi: "Jaaahaaa?"
Fredrik: "Så... alltså... vi måste tyvärr dra upp ert golv i hallen och sovrummet, senare kanske hela lägenheten. Renovering. Så... har ni någon ni kan flytta till?"
Vi: "Våra kompisar bor i små lägenheter och våra familjer bor i Piteå... så..."
Fredrik: "Ja, nä, så långt kan ni ju inte pendla! Men då letar vi en ersättningslägenhet som ni får flytta in i..."

Senare fortsatte samtalet och vi berättade om våra planer om att flytta till sommaren, så vi kunde lika gärna ta en ordentlig lägenhet nu på en gång, om vi får hjälp med flytten. Fredrik var verkligen trevlig, och det märktes att han inte gillade att berätta att vi är tvungna att flytta.

Vi: "Alltså, bara för att veta tidsschemat. När pratar vi om flytt? Om en månad, en vecka?"
Fredrik: "Ja. Om jag säger som såhär: det hade varit bra om vi började renoveringen redan igår"

Så. Ja. Det som skulle bli en stillsam flytt blir helt plötsligt en hastig flytt. Vi vet i nuläget inte vart vi hamnar, när vi flyttar eller ens om vi får den hjälp vi behöver. Men vi försöker se det positiva: vi slipper flyttstäda, vi behöver inte ägna tid åt att fundera på "ska vi spara eller inte?" för det hinner vi inte, det blir ett oväntat äventyr... Dessutom brukar jag alltid tänka att alla saker sker av en anledning. Det är helt enkelt inte meningen att vi ska bo kvar här.

Hela kvällen har varit i ett töcken. Ska jag skratta eller gråta? Jag vill vara irriterad och arg, men jag bara ler och skakar på huvudet. Hur kunde detta hända oss? När jag ringde till pappa så skrattade jag bara och sa "det är bara att skratta åt eländet", och det är lite så jag känner. Känns lite vemodigt att det kanske är sista kvällen här på Gnejs 25. Tänk om vi hamnar på Ersboda eller Baggböle? Hoppas bara vi inte hamnar i Holmsund...

Ungefär såhär har jag sett ut hela kvällen:
Glad. Förvirrad. Irriterad. Förundrad. Konfunderad. Överraskad. Ivrig. Förväntansfull. Pigg. Trött.

Jag återkommer förmodligen då jag vet mer. Nu ska jag försöka sova. Vi får väl se hur det går med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar