lördag 23 november 2013

Bio med mig själv!

När det blev bestämt att Simon skulle åka iväg så bestämde jag mig för att göra en liten mental to-do-lista över saker jag ska passa på att göra när jag är ensam. Vissa saker har jag glömt bort (därför skulle jag väl ha skrivit ner det istället för att ha det i huvudet) men vissa finns kvar. En del känns som helt ouppnåeliga och andra känns lite fåniga. Men här är en del av listan:

* Sova i soffan en hel natt
* Fika på stan ensam
* ...och då plugga/läsa på fiket
* Äta räkor (vilket Simon inte är så förtjust i)
* Äta en burk skagenröra
* Ha en egen liten spakväll
* Gå på bio ensam
* Träna ofta och bli riktigt stark
* Sjunga högt i lägenheten
* Dansa naken
* Storhandla
* Läsa en skönlitterär bok i flera timmar i sträck alternativt se en serie flera timmar i sträck
* Åka taxi ensam
* Göra Simons brunsås och kanske tillochmed förbättra den!
* Geocacha
* Unna mig saker så som ny jacka, fika, bio, god mat och saker jag vill ha

De som är överstrukna är de jag har gjort. Ja, inte så konstigt.

Ikväll ska jag få stryka en sak till. När Hungerspelen visades på bio för snart 2 år sedan såg jag den och kände mig dragen till den. Dagen efter fixade jag alla tre böckerna som ljudbok och jag lyssnade frenetiskt. Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog, men jag lyssnade iallafall minst en timma per dag. Ganska snart var triologin över och jag kände en sån tomhet man gör när man har varit så inne i något och sedan tar det bara slut. T.ex. som när jag läste sista Harry Potter-boken, såg sista avsnittet av 24 eller sista avsnittet i Vänner. När tomheten la sig en aning började jag nästa projekt: att längta till andra filmen! Nu är den äntligen här!

Jag har inte haft tillfälle att se den än, men varje dag sitter jag och längtar. I morse kände jag att "ikväll måste jag se den!". Jag fick dessvärre inte med mig någon kompis ikväll, men istället för att vänta till veckan för att se med sällskap så tog jag chansen och bokade en biljett till mig själv.

Så ikväll ska jag alltså gå på bio helt själv! Eller, inte helt ensam... Hela salongen är fullbokad, så jag kommer ju knappast vara ensam. Men ni fattar vad jag menar.

Kommer bli spännande! Hur gör man...? Ska man låtsas att man är i sällskap och att sällskapet har fått platser en bit bort? Eller ska jag sträcka på mig och visa att jag är cool som vågar gå själv? Eller kommer alla tycka att jag är tragisk som inte har några vänner? Får man äta godis?

3 kommentarer:

  1. Daniel23/11/13

    Man får äta om det inte är 3D. Eller hur var det nu? :)

    SvaraRadera
  2. Linda-Marie25/11/13

    Jag gick på bio själv när jag bodde i Stockholm, det var en ovan känsla och tog ett tag innan jag kunde börja njuta helt av filmen, men efter ett tag var det bara himla skönt att vara där själv. Jag hällde ut hela min kartong med popcorn, men insåg sen att jag behövde inte ens skämmas, ingen där visste ju vem jag var :)
    (kanske lite svårare att komma undan med i Umeå, men du fattar, skit i vad andra tycker och sträck på dig ;) )

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att gå ensam på bio! Varför ska man, egentligen, behöva gå med andra? Man kan ju ändå inte prata, då är väl fika eller spela spel vettigare? SÅNT är däremot rätt trista ensamaktiviteter. Nä.. gå på bio för tusan! Du
    behöver inte bry dig om att nån ska tycka du är fånig. Hur töntigt är det inte med folk som INTE vågar se film själv?.

    SvaraRadera