torsdag 7 november 2013

Examensarbetet

En underbar helg i Dublin med Simon har nu passerat. Vill ni läsa om vad vi gjorde kan ni gå in på Simons blogg som ni hittar här!

Igår hade jag min första dag på examensarbetet. Det var en liten presentation om hur man skriver och vad man ska tänka på, sen hade vi det första av tre seminarium. Där fick vi presentera vad vi hade tänkt skriva om och ge feedback till varandra. En efter en kom med bra och intressanta idéer, och jag, som var sist ut hade ingenting vettigt att säga. Examinatorn som ledde seminariet kom med några goda idéer, men inget kändes rätt.

Efter seminariet kom Sara hem till mig. Vi åt lunch, hämtade Disa från kattvakten, surrade, lagade middag och sen såg vi film. Grymt mysig dag! På kvällen kände jag hur det gjorde ont i halsen och jag kände mig allmänt slö.

I morse vaknade jag med halsont, slem och feber. Varenda muskel värkte och kroppen skrek när jag satte mig upp ur sängen. Men det var bara att slita sig upp, för jag hade en träff med min handledare. Jag tog en ipren och klistade på ett leende. Mötet med handledaren var väldigt givande, och nu vet jag äntligen vad jag ska skriva om! Jag har inte helt formulerat frågeställningen än, så jag väntar lite med att skriva ut den här.

Sen promenerade jag till biblioteket för att smyga runt i magasinet och låna en hel hög med böcker! Det känns lite läskigt och samtidigt mysigt att vandra runt där bland alla godluktade böcker och rörliga hyllor. När jag promenerar där nere tänker jag på två saker:

1. Scenen från en film (jag kan inte komma på vilken det är... kan det vara Kenny Starfighter?) där de springer i ett bibliotek med rörliga hyllplan och är jagade av någon. Plötsligt kommer hyllorna närmre och närmre... kommer de hinna undan innan de kläms?
2. När jag hade en rundtur för Simon. Visade han den coola klockan i UB, vart man köper det bästa kaffet och det mysiga magasinet. Jag berättade vilka knappar man trycker på för att flytta på hyllorna, och hur viktigt det var att kolla så att ingen är i mitten av hyllorna innan man flyttar på dom. Sekunden senare ser jag hur Simon för sitt finger mot den rödblinkade knappen och precis som ett nyfiket barn trycker han försiktigt på knappen. Hyllan hostar till och börjar röra sig. En tjej skriker till och både jag och Simon inser att han inte hade lyssnat på mina instruktioner. Tjejen som var i risk för ihopklämning lyckades stoppa hyllorna, men jag kunde verkligen känna hennes panik!

När jag hade alla mina böcker cyklade jag de 500 meterna till Iksu. Jag har tagit på mig lite extrajobb, så ungefär en gång i månaden ska jag städa och rengöra leksakerna i passningen. Men efter de 500 meterna så trodde jag att jag skulle svimma av utmattning. Efter städningen, som ändå gick bra, cyklade jag hem och slängde mig i soffan. Låg där och somnade med Disa på min mage.

Nu är klockan halv åtta. Jag har tvingat i mig middag och nu mår jag lite bättre. Hoppas på en piggare dag i morgon så jag kan börja mitt examensarbete på riktigt! Tänker jobba hårt nu i början så jag kan ta mig en veckas ledighet i jul. Men det känns lite snopet att spendera den första dagen i soffan. Men det är bara att komma ihåg att man är sjuk då och då, och då är det viktigt att fokusera på att bli frisk. Så istället för att ha ångest för allt det jag borde göra så lägger jag all min energi på att bli frisk. Nu när jag inte har en partner eller barn att ta hand om så kan jag ju faktiskt jobba ikapp några kvällar!

Så nu ska jag koka mig en tredje kopp te för dagen, kura upp i sängen och slå igång en film. Plugget får vänta till imorgon då jag är frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar