måndag 12 december 2011

Färgämnen och andra ämnen

I fredags var min sista praktikdag. Jag fick kramar och fina julkort av barnen. Jag har lärt känna dom på ett helt annat sätt den här praktikperioden, så det kändes extra tungt att sluta. En elev föreslog att jag skulle börja i deras klass, alternativt börja hos specialpedagogen.

I helgen har jag upptäckt vad mina utslag beror på. Jag har funderat fram och tillbaka, haft teorier och testat, men nu är jag säker på vad jag är allergisk mot. Jag är allergisk mot... e120! Konstigt va? E120 (karmin) är ett rött färgämne som finns i ungefär allt rött man äter. Jag har fått ta farväl till juleskum, rött vin (är ingen större saknad...) och nästan alla röda godisar. När jag är godissugen blir det att hålla sig till lakrits och choklad. Tur för mig att jag älskar lakrits och choklad! :)

Det känns otroligt skönt att äntligen ha kommit på vad utslagen kan bero på! Helt själv dessutom! Jag kanske borde sadla om till läkare... Jag lyckades ju med något som tre olika läkare inte har klarat av. För ett par veckor sedan hörde jag av mig till 1177 (sjukvårdsrådgivningen) för att höra om det ens var möjligt att vara allergisk mot e120. Svaret jag fick var ungefär "det är så ovanligt, så det är nog inte det". Häpp.

Jag ska iallafall undvika e120 ett bra tag fram över och se om det blir bättre. E120 är bra att undvika även om man inte är allergisk, det är ju aldrig bra med konstgjorda färgämnen. Men det är ju så gott!

Ni kanske minns att jag började ett tio-veckors-program med löpningen? Nu har dessa tio veckor gått och ja... det gick ju åt skogen! De första fem veckorna gick över förväntan, men sen kom den där dumma förkylningen! Efter att ha varit sjuk i fyra veckor sa jag i lördags att "på måndag ska jag börja träna igen!", men det ville inte min kropp. Igår kom halsont och snor tillbaka. Tack för det! Jag ska trotsa min förkylning och träna, iallafall liiiite. För nu har jag träningsabstinens!

När jag inte tränar så står jag hellre i köket och bakar. Jag har testat att göra Whoopies (läs med glad röst: voopiii) som enligt vissa ska vara lika goda som de låter. Man gör kakor och en gegga som man sätter mellan två kakor. Men, usch! Dom blev jätteäckliga och alla åkte rakt ner i komposten. Geggan blev dock jättegod, så den sparade jag. Jag hade några blåbär-/hallonmuffins i frysen, så jag täckte muffinsarna med geggan. Nu har jag lite gegga kvar, så jag ska göra ett experiment... Jag skriver mer om det senare! :)

Jag gjorde även några praliner. Superenkla och goda när sötsuget sätter igång.

Ingredienser:
* 200 gram mandelmassa
* 1-2 matskedar glögg
* ca 150 gram blockchoklad

Man blandar mandelmassan och glöggen (det får inte vara för blött). Geggan får kylas i kylskåpet medan man smälter blockchokladen över ett vattenbad. Man gör små bollar (storlek som en spelkula) av geggan och doppar i chokladen. Låt stelna på bakplåtspapper.

Nu är det bara en och en halv vecka kvar tills jag åker hem över jul! Jag längtar!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar