onsdag 7 december 2011

Punkter

Saker som gör mig glad:

* Igår fick jag besök av en lärare från universitetet. Han skulle bevaka mig när jag höll i en lektion. Allt gick som smort och jag var supernöjd! "Lagom planerat, lagom spontant och härligt avslappnat" för att citera läraren. Han sa även att han kände sig trygg med mig som lärare och att jag bara skulle fortsätta som jag gör. Åh! Nu vill jag bara att de kvarvarande två åren ska svischa förbi så jag får börja jobba på riktigt!

* Jag åker buss varenda dag. Fyra olika bussar för att vara exakt. I morse åkte jag på den näst trevligaste chauffören hittills (reggae-chaffisen leder än!). När jag steg på bussen så gav han mig ett stort leende och sa "God morgon! Ha en trevlig dag!". Lite förvånat säger jag "Öh.. tack... detsamma!" men åh vad glad jag blev!

* SNÖN HAR KOMMIT!

* Simon säger "men älskling, byt om till mjukisbyxor!" när jag kommer hem efter en jobbig dag med trotsiga åttaåringar. Mjukisbyxor löser det mesta!

* Nu är det adventstider, vilket är ett ypperligt tillfälle att skylla på julemys när man vill äta gott och tända ljus en helt vanlig onsdag.

* Förrgårdagens middag! Fantastisk god måndagsmiddag! Vi ugnstekte potatis och morötter tillsammans med olivolja, soya och en kretansk potatiskrydda. Vi stekte hemmagjorda köttfärsbiffar fyllda med fetaost och sedan kokade vi en god, gräddig sås till det! Mums! Jag kan lova att jag hade den godaste lunchlådan igår!

Saker som irriterar mig:

* Tanterna på de proppfulla bussarna som sitter på yttersätet och har sin handväska på innersätet. En morgon frågade jag en tant om jag fick sitta bredvid henne och fick en fnysning till svar. Hon rättade till sin väska och markerade tydligt att det var hennes väskas plats.

* Dumma skrivuppgifter från universitetet. Dålig studieguide med dåliga instruktioner. Det är svårt att veta vad och hur man ska skriva saker. Jag blir bara irriterad av att tänka på det, så nu lämnar jag det.

* Förkylningen som vägrar släppa taget. Nu är jag bara liiite förkyld, men ändå för förkyld för att börja om att träna. Nu kliar det i fingrarna!

* Eleverna som räcker upp handen, ropar "jeeennny, jeeeenny, fröööökeeen, jeeennyyy...!" tills jag kommer -  bara för att fråga "vad ska jag göra?". AAAAH! LÄS INSTRUKTIONERNA!! (Till mina syskon: jag gör mitt bästa för att lära dom att läsa instruktionerna, allt för er skull!)

Citat som värmer mitt hjärta:

* "Fröken... när jag dör... tror du att en bebis får min visdom då?"

* "Alltså... jag kan inte läsa vad jag skrev förra veckan!" Då ser jag att hon håller sin skrivbok upp och ner...

* "Först skapade Gud mig, sen skapade han resten" - läst i en skrivbok där eleverna skulle skriva vad som hände vid tidernas begynnelser.

* "Kan du inte stanna här förevigt?"

* "Åh, hurra! Vi ska få pockorn!"

1 kommentar:

  1. Haha, så härligt att läsa! Längtar efter dig systeryster! :) Jag ska för övrigt bara berätta att på bussen mellan Piteå och Älvsbyn blir man nästan fundersam om man råkar på en chaufför som inte säger: "God morgon!" och "Hej då, ha det bra nu!"... Tummen upp för glada busschaufförer! :) Kram!

    SvaraRadera