måndag 12 december 2011

Grötexplosion, halka och regn

De tre orden i rubriken är ungefär min och Simons dag. Ni kanske även förstår att det inte har varit den bästa dagen.

Det började med att Simon skulle koka havregrynsgröt i micron. Jag, som är i sovrummet, hör ett ängsligt "naeeeej...!" och jag går ut till köket. Där står Simon besviket med en gröttäckt micro. Gröten var inte ens färdig! Efter han hade rengjort micron så gjorde han ett nytt försök. Han följde receptet exakt och ställde in den angivna tiden. Men när micron plingade var gröten inte ens halvklar. Hungrigt fick han ställa in några ytterligare minuter. Och sen några till.

När gröten äntligen var klar skulle han öppna en syltburk. Locket satt fast och det ville inte ge vika. Efter några minuter med "kniven mot locket" hörde vi äntligen ett poff och locket gav upp. Hurra!

Vi har väldigt kallt i vår lägenhet, men bostaden tycker att det är normaltemperatur. För att visa att vi har under 20 grader i lägenheten så tänkte vi ta vår termometer som vi har i köket (som visar både inne och ute) och hänga upp den mitt i sovrummet. Simon öppnar köksfönstret för att hala in termometersladden, men vips så flyger hela termometern ur hans händer, ner i snön och där ligger den i flera bitar.

Efter den dåliga morgonen så är det dags för mig att cykla till skolan. Jag hann inte cykla mer än tio meter så känner jag hur bakdäcket glider iväg och jag ramlade nästan. Men jag vill inte riskera att ramla och bryta benen, så jag halvspringer (jag har inte tid att gå) till skolan släpandes på cykeln.

Svettig, less och snöig kommer jag fram till skolan, fem minuter efter föreläsningens start.

Vid lunch träffade jag Simon och vi gick till biblioteket för att skriva ut några papper. Där får datorn fnatt och "hänger sig". Det går inte att göra nånting. Vi kan inte logga in på någon annan dator, eftersom vi fortfarande är inloggade på den första. När vi äntligen fick igång datorn igen var det kö på kopieringsmaskinen.

Efter lunchen hade jag lektion. Där pratade vi lite om alla skrivuppgifter vi har, och jag fick lite smått panik. Jag har ingen aning om hur jag ska hinna, och framför allt orka med allt! Just nu har jag noll motivation. Jag längtar till jullovet ("då kommer ni ihåg att ni inte har lov under julen! Ni har mycket att göra, så se till att jobba hårt så kan ni kanske vara lediga dagen innan julafton!").

När jag skulle hem från skolan valde jag att promenera hem, släpandes på cykeln. Det var blåsigt och det snöade, så när jag kom hem var jag trött, kissnödig och helt övertäckt av snö.

Men efter middagen fick vi lite mer energi. Vi satte oss ner och skrev en veckoplanering för kommande middagar och en efterföljande inköpslista. Simon skulle bara vila lite innan vi går till Ica, så jag började att läsa lite kurslitteratur. Nu snarkar Simon, regnet forsar ner och jag är så less på kurslitteraturen att jag önskar jag hade en öppen spis där jag kan elda upp några böcker! Bra dag! Woho! :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar