tisdag 1 maj 2012

Sköna maj, välkommen!

Du har varit så efterlängtad, och nu äntligen är du här! Det började bra med solsken och pizza på balkongen. Det som väntar den närmsta veckan är att vara flytthjälp åt en kompis, födelsedagsfir x2, Cirkus Cirkör, Swap for Change*, ny kurs, gårdsrådsmöte, bingolotto... Känns som en bra första vecka på en underbar månad.

Jag har insett att maj är min favoritmånad. Snön smälter, man behöver inte mössa och vantar när man cyklar, dagssolen har nått vår balkong, man kan sitta ute och plugga, jag kryper ur min lilla höstdepression och får istället ett rus av vårkänslor! Allt känns nytt, planer för sommaren görs upp, man längtar, man tar fram vårkläderna och lägger undan långkalsongerna och dunjackan. Man kan äta glass varje dag utan att man behöver vara dumpad.

När jag var liten avundades jag alla som fyllde år i maj. Dels för att jag trodde att de som fyllde år i maj hade gröna ögon, men dels för att det var en optimal månad att ha kalas! Det är inte sommarlov, så man blir firad på skolan. Man får ha klänning och strumpbyxor, trots att kalaset ska vara utomhus. Man kan ha kalaset utomhus, fast ingen dömer en om man har det inomhus. Ja, en perfekt månad att ha kalas.

På tal om kalas... det är många som fyller år i maj! Den jag ska fira mest är Simon som fyller 24... eller 22? Eller var det 23? Jag har sedan länge köpt biljetter till Cirkus Cirkör som kommer till Umeå. Det är nycirkus, så det är inga djur eller clowner, bara häftig akrobatik, kroppskontroll, jonglering och annat häftigt. Precis som Simon gillar. Innan showen går vi kanske ut och äter. Hur som helst längtar jag! :) Roligt att göra något annorlunda på en vanlig blåtisdag.

Just nu sitter jag och skriver på en uppgift som ska in imorgon klockan 8. Jag har ställt in mig på att sitta halva natten, eftersom jag har tagit alldeles för många dagar ledigt. Men ska jag berätta en hemlis? Jag tycker det är ganska mysigt... Jag ska tända ljus, koka min fjärde kopp te, rosta lite mackor och skriva om livskvalitet.

Idag har vi bokat både hotell och flyg till Stockholm. Jag och Simon firar fem år tillsammans i augusti, och det ska vi fira genom några dagar i huvudstaden och konsert med Lady Gaga. Jag längtar!! Det är helt otroligt att det gått fem år sedan vi blev tillsammans... Det har gått så fort! Men det brukar ju göra det när man har roligt!

Njut nu av vårsolen eller nåt annat som gör dig glad! Du kommer att bli mycket lyckligare då :)

*Swap for Change är ett fantastiskt initiativ! Man lämnar in sina kläder som man inte använder, får en kupong per inlämnat plagg och så kan man byta en kupong mot ett nytt plagg. Allt som inte byts skänks till välgörenhet.

2 kommentarer:

  1. Tomas2/5/12

    "Jag har insett att maj är min favoritmånad. Snön smälter, man behöver inte mössa och vantar..."

    Det märks att det är skillnad på maj i söder och i norr. Det där låter snarare som februari eller mars. Sen vet jag inte vilket som är bäst förstås, men skillnad är det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja... Man behöver fortfarande mössa och vantar när det blåser, men vår är det! :)

      Du är väl less sommaren när den väl kommer hit ;)

      Radera