torsdag 24 maj 2012

Sommar

Det är två veckor kvar innan jag lämnar in den sista examinationsuppgiften för den här terminen. Men min kropp har redan tagit sommarlov. Tre nätter i rad har jag vaknat upp förvirrad och trott att jag var hemma hos föräldrarna, men besviket upptäckt att jag var kvar i Umeå. Jag längtar hem så det nästan gör ont. Två veckor kvar.

På tisdag är det dags för ett av mina största mål för i vår - jag ska springa Blodomloppet! För prick två månader sedan bestämde jag mig för att börja jogga på riktigt. Jag har testat några gånger förut under åren, hållt ut i två veckor och sedan gett upp. Men den här gången köpte jag nya skor och nya kläder (tajta brallor och allt), satte upp ett mål och bara kört på. Jag har joggat två-tre gånger i veckan och oftast är det en sträcka på fem kilometer. När jag började tog det ungefär 40 minuter, men alldeles nyss sprang jag på 33 minuter. Inga världsmästartider, men jag är väldigt stolt över mig själv! Dessutom har jag minskat tre centimeter i midjan! På tisdag är det alltså dags för mitt första lopp någonsin. Jag ska springa fem kilometer på (förhoppningsvis) 30 minuter. Skulle det ta 40 minuter skulle det inte vara hela världen, huvudsaken jag tar mig dit och går i mål :)

Jag tror inte jag hade klarat av att jogga i två månader om jag inte hade haft Blodomloppet som en morot. Det fungerade verkligen för mig!

Jag vet inte om jag har sagt det, men jag ska sommarjobba på Hemtjänsten igen. Känns tryggt att vara på ett ställe där jag kan alla rutiner. Förhoppningsvis kommer allt kännas mycket lättare i år, eftersom jag vet vad jobbet innebär och jag har lärt känna många vårdtagare. Däremot har jag inte fått schemat än. Jag vet inte vilken dag jag börjar, eller vilken dag jag slutar. Så i morse ringde jag Kommunen för att höra. Efter tre omkopplingar fick jag beskedet att dom inte vet än. Typiskt. Förmodligen börjar jag vid midsommar, men det kan bli veckan innan eller veckan efter. Jag är verkligen glad över att jag har fått sommarjobb, men det är liiite jobbigt att inte kunna planera sina lediga dagar.

Åh. Nu vill jag ha sommar. Ligga på altanen, grilla på kvällen, kvällsdopp i Pottan, fika kubbar och saft på Gläntan, fiska i Nyvall, spela kubb, göra ingenting med människor jag älskar. Jag vill göra det NU.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar