torsdag 25 oktober 2012

Baka kaka och tvätta kött

Förra onsdagen hände något som satte mig och Simon i en liten chock. Ni som är känsliga kan sluta läsa typ nu.

Det var dags för tvättning. Egentligen orkade vi inte, men det var helt enkelt dags. Vi bestämde oss för att om vi skyndar oss så går det fort, och när det går fort känns det knappt att det är jobbigt. Vi sprang ner till tvättstugan och gick till våra bokade maskiner. När vi kom dit var våra maskiner fulla, men tvätten var avslutad så vi började sortera vår tvätt medan vi väntade på att tvättens ägare skulle komma. Mitt under vår sortering kom kvinnan och plockade ut sin tvätt. I ena maskinen var det en stor matta och i den andra var det några skor. Jag och Simon var fortfarande inställda på att göra det fort, så vi satte snabbt in vår tvätt i maskinen utan att kolla i den (som vi annars alltid gör!). När ena maskinen var nästan proppfull skulle jag bara snurra till den för att se om vi hade råkat lägga i något färgat plagg (vi tvättade våra vita lakan och underkläder). När jag gör snurren händer det som fick oss att må så fruktansvärt illa. Det ramlade ut något som i en första anblick ser ut som beiga sockar, men när jag plockar upp saken (med en hårnål!) ser vi att det är kött! Rått, halvkokt, blodigt kött! Ganska stor bit, kanske 10x3 cm. Vi tömmer genast maskinen och upptäcker att det är fler små köttbitar i maskinen och vid gummilisten, där vattnet sprutas in/ut, är det igentäppt med köttslamsor och blodvatten! Det var så fruktansvärt äckligt att jag nästan har minnesluckor från hela kvällen. Vi hade alltså haft vår tvätt i kött, blod och äckel!

Vi började först skratta. Mest bara för att det kändes som att det här är inte sant. När verkligheten sedan kom ifatt oss började vi hurvas, andas fortare och en klump växte sig i våra magar. Vi ringde kvartersvärden, men hon kunde inget göra för hon slutade precis. Vi, precis som alla andra svenskar, var för fega för att konfrontera kvinnan som tvättade innan oss, så vi lämnade bara en lapp där vi skrev "Använd ej denna maskin!" och la köttbiten bredvid.

Därefter är kvällen lite i ett töcken. Jag tror vi for till Ica Maxi och handlade, jag minns att vi stod vid frysdisken och ingen av oss var särskilt peppade på kyckling eller någon annan typ av rå kött.

Jag minns däremot att vi for till Umeå flygplats och hämtade Sofia! Hon hade en kursdag här i Umeå, så hon bodde hos oss :) Superkul! På fredagen bjöd hon oss på Costas. Jag och Simon har bott här i två år, och ändå har vi missat Costas? Fantastiskt gott bröd med gräslöksaioli. Eller hur Sofia?

Vi såg några filmer, åt gott på lördagen också, och på söndagen blev det en promenad i det fantastiska höstvädret! Mysigt att få rå om Sofia, det är inte alla dagar hon är här :)

Annars då? Jo, vi har kommit över kötthändelsen. Igår var vi nere i tvättstugan igen och tvättade våra kläder. Jag kan erkänna att det verkligen var dags! Innan tvätten kollades maskinerna noggrant, och tvätten tvättades med förtvätt. Bara för att vara på den säkra sidan. Jag har bakat perfekta cookies, knapriga på kanterna fast sega i mitten och stora chokladbitar som sticker upp. Jag och en klasskompis har ett grupparbete, men vi har jobbat så bra att vi har haft helg sedan i tisdags. Inte illa! Jag har köpt the sims 3 till macbooken, så jag spelar så fort jag har tid och datorn är ledig.

I våras sprang jag en hel del. Under sommaren var jag ut ett par vändor, men man kan väl säga att jag la av. Men idag var det dags igen! Och oj vad jag imponerade mig själv. Dels det faktum att jag gav mig ut, men även att jag sprang 30 minuter, ganska högt tempo utan paus! För att inte ha tränat på flera månader måste jag säga att det var riktigt bra för att vara jag :)

Nu ska jag äta en fantastisk cookie, spela lite sims och sen se Hela Sverige Bakar - den enda program jag följer slaviskt på tv! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar