måndag 15 oktober 2012

Höstrusk

I torsdags köpte jag mig äntligen en ny cykel! Kändes väldigt tråkigt att ens behöva köpa en ny, eftersom jag älskade min gamla. Men, det var dags och jag hittade en jag gillade väldigt mycket! Eftersom min förra cykel var värd 3500 kronor, så fick jag köpa en för ungefär samma pris för att få ut allt på försäkringen (minus självrisk). Den nya cykeln kostade 3499, så det var helt enkelt givet att den skulle bli min! Att den egentligen är värd över 6000 och att jag köpte den på höstrea är en annan sak :)

Nu har jag iallafall tagit kort på cykeln, skrivit upp ramnummer, och satt in kvitton och garantier i en pärm. Allt ifall den skulle bli stulen... Fast nu håller vi tummarna på att jag får ha kvar den här!

I lördags välkomnade vi dels Anna och Daniel, men dels hösten. Jag har länge gått och "sörjt" sommaren och liksom väntat på att värmen ska komma tillbaka en sista gång. Men nu är det färdigsörjt, nu är det dags att omfamna alla färger, lyssna lövprasslet när man går och storkonsumera värmeljus! Jag och Simon bakade morotsbröd och kokade en värmade linssoppa. Receptet till soppan har jag skrivit här! Receptet till morotsbrödet hittade jag på internet, men ändrade lite så att det skulle passa vår smak och vårt skafferi. Det var superenkelt att göra, det enda som är jobbigt är jästiden men då kan man ju lika gärna göra nåt annat (typ koka soppan). Dessutom var brödet väldigt gott, och det lämpar sig väl att rosta eller värma lätt i micron :)

För 24 bullar:

* 1 paket jäst för matbröd
* 50 gram smör
* 5 dl vatten
* 1,5 tsk salt
* 1 dl vetekli
* 1 dl solrosfrön eller kärnor
* 0.5 dl linfrön
* 4 rejäla nävar rivna morötter. Jag rev på största, men går säkert minst lika bra att riva mindre!
* 3 dl grahamsmjöl
* 6-8 dl vetemjöl (fast jag tror jag använde närmare 12...)

1. Börja med att smälta smöret i en kastrull. Tillsätt sedan vattnet och värm till kroppstemperatur. Smula jästen i en bunke och häll över smörvattnet och rör tills jästen har lösts upp.
2. Rör ner salt, vetekli, solrosfrön, linfrön och morötter i bunken
3. Ta hjälp av en assistent (antingen en sån man sätter i väggen eller typ en lillasyster) eller elvisp fast med degkrokar och kör samtidigt som du häller ner lite vetemjöl i taget. Kör tills smeten blir en degklump (tänk bulldeg) och inte känns så klibbig. Var inte rädd att ta för mycket mjöl, jag använde som sagt nästan dubbelt så mycket.
4. Strö lite mjöl över degen, sätt över en bakduk och låt jäsa i 30 minuter.
5. Efter jäsningen: häll ut degen på en mjölat bord och knåda ordentligt så att jäsbubblorna trycks ut. Dela sedan degen i 24 lika bitar och gör runda bollar av dom. (Mitt personliga tips: skär degen i halvor - först i två halvor, halvera halvorna och sedan halverar du dessa halvor.., då blir dom mycket jämnare i storlek än om man gör som jag gjorde - tar till ögonmått). Sätt bollarna på en bakplåtspapperstäckt ugnsplåt och låt jäsa i 20 minuter. Sätt igång ugnen på 225 grader.
6. Grädda i mitten av ugnen till dom fått färg och verkar klara. För mig tog det ungefär 18 minuter.

FÄÄÄÄRDIGT!

En fantastisk höstmiddag om jag får säga det själv.

Idag sitter jag däremot med en hemtenta som ska in i morgonbitti, så det lär väl bli några morotsbröd i magen om jag känner mig själv!

1 kommentar:

  1. Mycket gott bröd! :) Tack för receptet, och tack för i helgen! Kramar!

    SvaraRadera