måndag 22 november 2010

"Vår busschaufför...

...vår busschaufför... är en man med glatt humör!"
Den sången brukade man sjunga i bussen när vi gick i lågstadiet och vår busschaufför som skulle ta oss till badhuset var på riktigt dåligt humör. Allt för att göra det värre.
 
Det är som att deras jobb är att vara irriterade och göra folk arga. Jag vet att jag en tidigare gång skrev att busschaufförerna var trevliga här, men jag börjar tvivla...

Jag kokade av ilska när jag kom hem, och jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på bussresan hem... Busschaufförer besitter verkligen förmågan att förstöra min dag.

Här i Umeå kan man åka med en smsbiljett. Det går till på så sätt att man skickar ett sms till ett nummer, och man får tillbaka ett sms som man visar för busschauffören. Det fungerar perfekt för mig som bara åker enstaka gånger, och det har aldrig varit något strul! Tills idag...

När jag visar chauffören min biljett säger han med väldigt anklagande stämma "Du har fifflat med biljetten! Koden stämmer inte och den är fejkad!" Jag blir helt förvånad (sen och chockad och arg) och jag nekar, men han säger att jag måste skicka ett till medan han ska se på... Vilket jag gör. När jag visar min nya biljett säger han att koden fortfarande inte stämmer och att jag har fifflat med biljetten igen.

Jag blev arg och sa att han såg ju på när jag skickade smset. Jag kan även berätta för er att det är sällan jag blir arg och det är ännu mer sällan jag säger till främlingar. Busschauffören gav sig inte och bad mig skicka ett tredje sms, men då satte jag ner foten och sa "jag väntar hellre på nästa buss än att betala för tre biljetter bara för att DU inte kan lita på folk!"

Jag ville bara skrika och sparka (det var 14 minusgrader ute och en halvtimma till nästa buss), och precis när jag skulle kliva ut säger busschauffören "jaja, jag är väl snäll idag då..." och suckar riktigt högt.

Jag åkte med, men mumlade fula ord hela resan. Får man verkligen behandla resenärer på det här sättet!? Jag tog väldigt illa upp och jag överväger att ringa till bussbolaget och klaga!


Som grädde på moset har jag fått migrän. Tror jag. Har tagit alvedon, druckit kaffe och sovit, men ingenting hjälper. Mamma, vad heter dom där migräntabletterna du har? Jag måste nog köpa såna och se om dom hjälper...


Förresten, såg ni Halv åtta hos mig på tv4? :) Dom är i Piteå i veckan! Missade ni kvällens avsnitt rekommenderar jag er att se det på tv4play. Klippen ligger ute en vecka. Pratar jag verkligen lika brett som dom gör!?

2 kommentarer:

  1. Du kan nog vara lugn :) Man pratar aldrig lika brett som de gör på tv (iaf tycker inte jag att jag gör det). Jag vet att jättemånga där jag bor började oroa sig över sin bonnighet när de såg det här på tv: http://www.youtube.com/watch?v=pPWZA1S0jHM
    Jag har dock kommit fram till att jag inte pratar så bonnigt, då jag jobbar som telefonist och nästan ingen från södra Sverige har anmärkt min dialekt.

    SvaraRadera
  2. Tycker absolut att du ska skicka det här inlägget till bussbolaget! Så där får man inte behandla sina kunder.
    Fick du dessutom betala två ggr så är det absolut nödvändigt! Du kan också ringa konsumentvägledningen på Umeå Kommun, där är dom oftast jättebra på att hjälpa till i såna här lägen.
    Heja heja!!!

    SvaraRadera