måndag 19 mars 2012

Mission: Impossible?

Jag gav ett löfte till Simon. Om han for till en optiker (efter att ha hört han klaga på spänningshuvudvärk i flera dagar) skulle jag fara till en läkare för mina utslag på armarna. Ett par dagar senare var han hos optikern.

I torsdags for jag till vårdcentralen (som har drop-in), men dom hade fullt och bad mig återkomma. Jag hade inte tid i helgen på grund av besök och andra festligheter. Men idag, idag var det dags.

Jag fick sitta två timmar innan jag fick träffa en läkare. Han läste i mina journaler att sist jag hade gått dit trodde läkaren att jag hade skabb. Den nya läkaren skrattade nästan, eftersom mina utslag inte alls har symptomen på skabb. Hursomhaver, han kollade lite snabbt med lupp, frågade frågor, jag frågade frågor... Till sist kom läkaren fram till att jag har en svårbehandlad eksem, och han vet inte varför jag har det, men det kan komma och gå från år till år. Jag fick en stark kortisonkräm som ska smörjas två gånger dagligen och ungefär en gång i timman ska jag smörja med mjukgörande. Nu baske mig ska jag se förändring!

För att hålla mig motiverad med smörjningen ska jag ta lite bilder på armarna, så att jag lätt ser om det blir bättre. Så här ser det ut nu - dag 1:

Höger arm:

Vänster arm:

Läkaren förstod varför jag föredrog långärmade tröjor, men han bad mig använda kortärmat så mycket som möjligt. Skulle jag ha långärmat så skulle jag helst ha blusar, skjortor eller något annat som inte luddar av sig. Det var iallafall skönt att höra att utslagen troligtvis inte beror på allergi, så jag kan gosa med katten, duscha, äta karmin, diska...

Nu är det dock dags för ett annat mission - plugg!

Ha're fint sa kaninen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar