onsdag 11 september 2013

Góður dagur til að þér

Igår åkte Simon. Det var tungt de sista timmarna innan flyget skulle avgå. Jag ville att tiden skulle stanna en stund, att vi skulle ha några dagar kvar.

Simon åkte iväg ett tag för att göra några sista ärenden. När han var klar skickade han ett sms och skrev att han snart kommer hem. Men han träffade några kompisar på vägen, så det där snart böts ut till om en stund. När han äntligen kom hem igen så kramade jag om honom hårt och då rann det massor av tårar. Om jag saknade han såhär mycket efter två timmar - hur ska det gå med några månader? Först lät Simon mig gråta så mycket jag ville, han kramade om mig hårt och vi stod där i flera minuter. Sen när jag torkade bort mina tårar och han säger "Det är väl inte så konstigt att du blir ledsen. Så underbar som jag är så blir väl alla ledsna om dom inte får vara med mig" - då fullkomligt brast det för mig! Det är ju det där jag kommer sakna! Jag gapskrattgrät i några minuter till.

Själva hejdået på flygplatsen blev känslofylld, men ändå inte lika farlig som jag hade väntat mig. Jag fick tårar i ögonen, men jag kunde ändå hålla mig. När han försvann ur mitt synfält började jag traska mot flygbussen. Tårarna brände i ögonen, men jag kunde ändå hålla mig. När jag klev av bussen så såg jag hur en kille som hade åkt samma buss som mig sprang med sina väskor och mötte en tjej som stod och väntade på honom. Dom kramades länge, pussades och skrattade. Det pirrade till i min mage när jag tänkte på att det ändå ganska snart var min och Simons tur. Åh, vad jag längtar!

Men annars har jag väldigt glada nyheter!

Direkt efter min examen i januari så kommer jag flytta till Island! 

Vad ska hon göra på Island? Varför just där? Det var oväntat!

Ja, vad ska jag säga. Först var jag inne på Irland. Sedan lutade jag åt Finland. Sen fick jag en förfrågan av en familj på Island och allt kändes så rätt så jag tackade ja! Jag har faktiskt inte alls stor koll på Island. Det jag vet är att dom ligger två timmar bakom oss (iallafall nu under sommartid), att det är ungefär 0-gradigt under vintern (golfströmmen ligger precis bredvid), det är en vulkanö vilket innebär att marken är för det mesta gjort av stelnad lava. Dessutom har dom en sjuk valuta. Ett tuggummipaket kostar över 100 isk. Ett paket bröd kostar 400 isk. Nog för att 1 isk är lika med 0,05 sek... Det kommer nog ta ett tag att lära sig!

En annan sak jag ska lära mig är språket! Isländska är så otroligt vackert! Och svårt! Jag försöker lära mig, och det går väl ganska bra när det kommer till att läsa och förstå. Uttalet är jag helt ute och cyklar! Jag tror att jag har skrivit rubriken rätt... Jag hoppas då det. Det ska så "Goddag till er". Åh, hej och hå. Spännande framtid!

Staden jag kommer spendera våren i:
Storleken och utformningen gör att det påminner lite om Bergsviken. Så jag kommer nog känna mig som hemma!

2 kommentarer:

  1. så otroligt spännande med Island!!
    och en liten tår i ögat fick jag också när du skriver om saknaden av Simon...
    Hoppas du orkar ta en dag i taget, så är det snart dags att ses igen!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Åsa, svärmor alltså:-)

    SvaraRadera