måndag 13 december 2010

Läskiga tomtar och två sidor av Lucia

När jag var liten var jag hysteriskt rädd för tomtar. Jag har fått det återberättat att när jag var mindre, sprang jag det fortaste jag kunde förbi vardagsrummet där tomten under granen lurade.

Nu när jag har blivit äldre har min skräck för tomtar försvunnit, men jag vet att det finns några läskiga tomtar där ute i världen. Det här är några av dom:

* Farmors tomte under julgranen med en galen blick och ett dött leende. Dessutom är han inte klädd i röda kläder, utan bruna!

* Tomtarna som finns överallt i Piteå. De är lika korta långa som mig, har ett drogat leende och halvöppna ögon och ser bara allmänt läskiga ut

* Den äckliga tomten som jag och Tomas hittade i Nyvall. Han har öppen mun med tre spretiga tänder, stirriga ögon och armarna rakt utåt! Jag har en bild på han som jag tog med min mobil, men jag kan inte föra över den till datorn. Om jag lyckas fixa det så lovar jag att lägga upp en bild här!

* Den otroligt läskiga tomten på Nya Konditoriet som rör på sig! Jag skrek till när jag såg tomten och jag skyndade mig förbi honom. Jag ville dock ha ett bildbevis, så Simon fick ta och filma åt mig ;)

Läskig va? Om ni har någon bild eller film på en läskig tomte, skicka den jättejättegärna till mig! :D

Idag är det Lucia. Det är så otroligt mysigt med Luciatåg och jag har saknat estet jättemycket idag! I fyra år har jag varit med i ett Luciatåg (nian, ettan, tvåan och trean), men i år var jag utan. Jag och Simon for till Aula Nordica för att se årets Luciatåg som Studentkören höll i. Det var supermysigt och de var jätteduktiga! Programmet var lite väl kort tyckte jag... Det var bara en kvart.

För att kompensera upp det korta Luciatågsprogrammet, bestämde jag, Simon och Angelica att vi skulle gå och se på en julkonsert. Eftersom jag inte kommer att skriva sådär jättemycket bra saker om konserten tänker jag inte skriva vart den höll hus eller vilken kör som sjöng. Under konserten tänkte jag ut en lista på saker en kör borde tänka på. Här kommer den:

* Är pianot ostämt är det lika bra att inte använda ett piano

* Om solisten inte har en mikrofon och kören på 30 personer ska ooa bakom, är det inte det smartaste att tänka "nu ska vi i kören ta i!"

* Det låter inte nödvändigtvis mycket bättre bara för att man gapar som en tok

* Kören ser inte proffsigare ut bara för att de har pärmar med noter

* Om man nu har pärmar, täck absolut inte ansiktet med den och titta så lite som möjligt i den

* Om en barnkör med 100 barn (varav 7 har ADHD, Damp eller liknande) kan sjunga fint och utantill (och i vissa fall i stämmor och kanon) så kan nog vuxna också det

* Du som dirigent bör stå med ansiktet mot kören, inte med ryggen mot

* När ni ska tåga i ett Luciatåg - lyssna på varandra! Det blir inte bra när en tredjedel av tåget är i slutet av första versen, en annan tredjedel är i början av andra versen och den sista tredjedelen är tre takter bakom

* Om någon sjunger solo - stå och titta på den som sjunger, stå inte och titta ut på publiken medan du MIMAR!

* Om ni i kören bestämmer er för att sjunga en vacker låt där ni ska hålla ut en viss ton jättelänge i slutet - se till att ni kan behärska sista tonen. Det är ganska obekvämt att sitta i publiken och lyssna på en svajande ton som ändå ligger en halv ton för lågt

* Att som solist kunna sjunga högt (dvs höga toner) betyder automatiskt inte att det låter vackert

Trots att jag hade mycket att säga till om, var det en mysig stund som gav oss många skratt på väg till bussen. Den torra lussebullen var också ett plus ;)

I lördags blev jag klar med alla julklappar! :D Köpte även en tröja och en kjol som jag ska ha på både julafton och nyårsafton!

Igår färgade Simon mitt hår. Jag blev riktigt nöjd! :) Vilken färg tror ni att det blev? ;) Bild kommer senare!

Nu, efter detta hiskeligt långa inlägget (måste ju komma ikapp efter nästan en veckas uppehåll) ska jag brygga te (tack mamma och pappa för tekannan!) och se en film! Ska försöka övertala Simon om att se en tjejfilm ;) Ha det bäst! Kramar!

5 kommentarer:

  1. Jag glömde skriva att jag, Simon och Angelica sänkte publikens medelålder med väldigt många år! ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, vilken härlig lista! :) Längtar efter dig Jenny! Tur att vi ses snart! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Anonym14/12/10

    Jag har en otäck tomtefilm du kan få av mig...

    Erik

    SvaraRadera
  4. Erik, är det en skräckfilm eller? ;) Du vet ju vad jag tycker om såna...

    SvaraRadera
  5. Fascinerande. Jag har nämligen filmat exakt samma tomte på Nya konditoriet, men det var för ett år sen. Jag tror att vi är syskon.

    För övrigt har jag nyvallstomten på min mobil också. ;)

    SvaraRadera