onsdag 28 september 2011

Spännande ytspänning

Idag kände jag mig mycket piggare, så jag for iväg till dagens lektioner.

Det började med livräddning i vatten. Vi fick bogsera varandra, kasta livbojar och plocka upp tunga dockor från botten. Allt gick förvånansvärt bra, och jag är nog bättre på att simma än vad jag tror! Dock måste jag lära mig att dyka utan att hålla för näsan. Jag dök utan att hålla för näsan, men när jag fick upp dockan över ytan var jag tvungen att hosta så mycket att jag trodde jag skulle vomera. Fast, förhoppningsvis slipper jag dra upp en livlös människa från botten..!

Efter livräddningen hade vi kemi. Jag gick lära mig massor om ytspänning, olika densiteter och hur vatten beter sig beroende på temperatur. Superintressant tycker jag!

Vi fick bland annat hälla sirap, vatten och olja i en cylinder och sedan släppa ner vissa föremål (t.ex stearinklump, russin, äppelbit) i cylindern. Beroende på föremålets densitet stannade föremålet mellan de olika skikten (olja, vatten, sirap). COOLT VA?

Jag gillar den här kursen. Jag har fått lära mig massor av nördigheter inom naturvetenskap! Men idag kom jag på en väldigt konstig sak... Vi har bland annat fått lära oss hur man hoppar jämfota - men "tiden räcker inte till" att lära oss hjärt- och lungräddning.

Ibland undrar man vad som är viktigt egentligen. "Wow Jenny, du är verkligen jätteduktig på att lära ut hur man hoppar jämfota!"

Jag hade hellre hört "wow Jenny, du kan verkligen det här med att rädda liv!"

Till sist slutar jag med en bild från kemilektionen. Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar