onsdag 16 oktober 2013

Äventyr med klassen!

Nu är jag inne på min sista vecka av praktiken. Nästa gång jag är lärare i en klass är jag faktiskt en lärare på riktigt! 

Som en liten avslutning har jag och hon jag gör praktik tillsammans med anordnat en liten grej. När klassen kom tillbaka från lunchrasten så var varken jag eller Anna i klassrummet. Istället låg en lapp där vi hade skrivit något liknande "Vi har gått på äventyr för att leta skatter, men vi behöver nog er hjälp". Så Lena, vår handledare och klassens lärare, triggade igång eleverna med frågor som "vad är det för skatter?" och "undra vart dom letar skatterna?". Lena gick iväg med eleverna till en närliggande park, och där låg jag och Anna på varsin bänk - helt utslagna av allt letande.

Vi berättade för eleverna att vi hade fått ett telefonsamtal av en man som heter Harald Hemlig som sa att det skulle finnas sex stycken skatter runt om i parken. Vi bad om hjälp av eleverna, som nu var så taggade att de inte kunde stå still, och vips så var de överallt i parken och letade. Dom hittade fyra stycken ganska fort, men två som var lite mer gömda tog längre tid. När alla sex skatter (dvs matlådor) hade hittats så gick vi tillbaka till klassrummet.

Väl inne i klassrummet så hittade vi en till lapp från Harald Hemlig som skrev att vi kunde öppna skatterna. Vi samlades i ring och vi öppnade sakta skatterna. Där i låg kuvert som i sig hade en bild i sig. Det här var vad vi hade i skatterna (tänk er nu bilder på):

en femma        elefanter       popcorn        fredag          myror        en fyra

Tillsammans fick eleverna flytta runt bilderna och fundera på vad de betydde. Efter ett tag kunde de lista ut att det förmodligen betydde att vi ska se på fem myror är fler än fyra elefanter på fredag samtidigt som vi äter popcorn.

Mitt förslag om att fyra elefanter äter popcornmyror den femte fredagen var inte lika populärt.

Det här med skattjakten gjorde vi alltså i halvklass, både igår och idag. Vår rädsla var att den första gruppen skulle avslöja allt för den andra gruppen, så därför fick de lova dyrt och heligt (vi både tummade och kramades om det) att absolut inte berättade det för klasskompisarna. Och det verkade som att det fungerade - ingen i den andra gruppen visste vad som var på gång!

Det är sånt här jag vill göra med min framtida klass. Äventyr, men ändå med visst pedagogiskt inslag. Här var det samarbete, lite orientering, problemlösning och viss läsförståelse som tränades. Allt behöver inte vara matteboken, dåliga vhs-filmer om däggdjur bara för att multimedia rekommenderar det eller inlärning och repetition.


Även om jag ser fram emot att börja arbeta som lärare så är jag otroligt glad över att jag sätter det åt sidan ett halvår för att vara au pair. Alla jag har berättat det för säger alltid "men så klokt", "härligt!" eller "oj, det önskar jag att jag hade gjort när jag var ung". Att vara lärare har jag gott om tid för. Jag ska ju för tusiken jobba i 40 år! Det är dubbelt så länge som jag har levt hittills.

Allt det här skattletande har fått mig på geocachinghumör! Jag har försökt ta mig ut ett par gånger i veckan, men det börjar kännas motigt när det är så kallt... dessutom känner jag mig inte helt bekväm att smyga runt helt ensam ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar