tisdag 22 oktober 2013

Små saker som gör mig glad

Igår tog jag cykeln och cyklade mot Strömpilen. Vädret var underbart! Solen värmde, vindstilla och klarblå himmel. Jag gjorde några pit-stop och tog några caches på vägen.

Mitt mål var alltså Strömpilen där jag dels skulle veckohandla och dels reklamera en jacka. För två veckor sedan, när mamma var här på besök, köpte jag mig en ny jacka. Denna jacka har duffelknäppning, en liten detalj som jag gillar väldigt mycket. För en vecka sedan, när syster och svåger var på besök, lossnade en ögla och hela knäppningen blev... knäpp. På grund av tidsbrist och lathet har jag inte orkat sy fast öglan igen. Men nu när jag ändå skulle till Strömpilen för veckohandling så kunde jag ju fara förbi affären och höra om jag kunde få byta till en ny jacka. Ett klädesplagg ska faktiskt inte gå sönder efter en vecka...

Väl inne förklarade jag problemet och hon i kassan var väldigt tillmötesgående. Jag fick leta efter en ny jacka, men den var slut i min storlek, så jag fick göra ett återköp och få pengarna tillbaka. Då tackade jag samtidigt som jag suckade lite och förklarade att det var synd, för det var en sån fin jacka. Då sa hon att jag kunde få köpa tillbaka den för ett reducerat pris. "Ja... låt oss säga... 50%?".

Så vips hade jag pengar i börsen. Stort leende. Kände mig nästan lite tjuvaktig. Så i morse sydde jag fast öglan ordentligt och njöt lite skamset över mina extrapengar.

Efter "reklamationen" så stegade jag in på Ica. Innan jag lämnade hemmet kollade jag mitt saldo på ica-kortet, och där stod det 384 kr. Jag köpte allt på inköpslistan och lite mer där till. När jag stod i kassan så såg jag hur totalbeloppet närmade sig mitt saldo, och jag gjorde mig beredd att betala med mitt vanliga kontokort. Men se där! Totalsumman slutade på 383,50 kronor. Sweet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar