måndag 21 oktober 2013

I brist på annat!

1. Hur gammal är du?
22 år. Ja, jag var tvungen att fundera två gånger.

2. Hur gammal känner du dig?
Det är lite konstigt det där, för jag känner olika... Ibland känner jag mig som fortfarande 17 år, där jag nästan behöver fråga om lov för att göra vissa saker. Jag höll nästan på att fråga mina föräldrar om lov för att få boka en biljett till Irland. Sen kom jag på att det är mitt egna beslut. Men ibland, speciellt när jag ser 18-åringar på bussen/stan/bion, känner jag mig som minst 38 år. Muttrar för mig själv att "de minsann borde sluta tänka på utseendet och istället ta på sig mössa. Det är ju ändå nollgradigt". Eller när jag hör dessa 18-åringar planera hur fett det kommer bli med helg, när jag själv ser fram emot att få tända ljus och gå och lägga min innan klockan 23.

3. Vilken film såg du senast?
Ja... jag minns faktiskt inte. Jag sov "Despicable me", och det var nog senast jag jag "såg" en film. Jag försöker verkligen komma ihåg vilken film jag såg senast (och då menar jag alltså från början till slut), och då måste jag nog säga "500 days of Summer", som för övrig är en fantastiskt bra film!

4. Vilken årstid föredrar du? Varför?
Alla årstider har sin charm, men den jag längtar mest till är utan tvekan sommaren. Kommer längta ännu mer när jag kommer ha min första semester! Det som gör sommaren till vinnare är:
* allmän glädje bland de allra flesta människor
* känslan av frihet. Det är så mycket enklare att bara ta en promenad och köpa glass när man bara (knappt) behöver ta på sig sandaler och promenera iväg, till skillnad från då man måste ta på sig täckisar, fyra lager kläder och dessutom skotta sig fram. Sen är jag inte så sugen på glass då det är minus 28 grader.
* ledighet
* ljusa kvällar
* regnoväder
* hur Piteå blommar upp på sommaren

5. Är du besatt av någonting?
Alltså, besatt skulle jag inte säga... Men jag vill alltid ha tillgång till tuggummi, te, kaffe och lakrits. Jag kanske inte behöver äta något av det på flera dagar, men jag vill alltid veta att det finns att tillgå.

6. Beskriv platsen du befinner dig i nu
Köket, som i vanliga fall brukar vara min favoritplats, men som nu är det stökigaste rummet. Tidningar, brev, torkad svamp, kaffekopp, tekopp och flingpaket trängs på bordet samtidigt som min dator. Jag sitter med utsikt ut genom fönstret. Det var en liten fågel som flög in i fönstret, varpå Disa ska försöka fånga fågeln, vilket leder till att hon springer rakt in i fönstret och välter ut blomkrukan.

7. Nämn tre saker man kanske inte vet om dig:
* Jag har födelsemärken på undersidan av pektårna (det ser ut som att jag har gått på en liten prick choklad). Perfekt för identifikation ifall jag skulle dö, och det enda man kan se är mina tår. Då behöver mina nära och kära inte fundera.
* Jag är grym på att baka chokladbollar, men är värdelös på muffins
* Jag kan (eller åtminstone kunde, i mina glansdagar) lösa en rubiks kub på 42 sekunder

8. När vaknade du idag?
05.45, precis den tiden jag alltid vaknade under praktiken. Kunde gladeligen somna om och sova ytterligare två timmar.

9. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Realistiskt: I Dublin, sittande på en pub och håller hand med Simon.
Ren fantasi: I en solstol på en paradisö tillsammans med min familj.

10. Hur vill du spendera din pension?
Jag vill lära mig nya saker, t.ex teknik och andra hippa saker. Jag vill sitta på min stora altan, sticka kläder till mina barnbarn samtidigt som Simon kommer med en kopp kaffe och två bullar. Dessutom vill jag ha en husbil som vi far omkring i, hälsar på släkt och vänner runt om i världen.

11. Vilka saker finns alltid i ditt skafferi/kyl/frys?
Mjölk, ägg, strösocker, mjöl, smör (dvs. basen för de allra flesta bakverk. Förutom mjölken då. Men den är till för kaffet)

12. Vilket är ditt favoritgodis?
Pingvinlakrits. Ni vet, sånt man köper på flygplatser. Det måste vara saltlakrits!
13. Hur många gånger har du flyttat?
Två. Första gången flyttade jag hemifrån, andra gången panikflyttade jag på grund av vattenskada. Båda gångerna har blivit riktigt lyckade!

14. Senaste filmen du såg på bio?
Jag vill minnas att jag har sett något här i Umeå nu i höst, men jag kan verkligen inte komma på vad det var... Så det jag minns var "World war Z" som jag såg hemma i Piteå i somras.

15. Vad åt du till frukost?
En stor kopp te, mackor med leverpastej och en clementin. Vill egentligen skriva "egengjord granola med kvarg, en fruktsallad och hemmagjord fullkornsbröd med ägg. Drack även en powersmoothie". Men... Frukost är inte riktigt min grej...

16. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Jag var tolv år. De äldsta syskonen hade flyttat hemifrån, jag spelade fotboll och piano. Gick i sexan. Fick min första mens och var förkrossad men ändå stolt. Kände mig inte så cool i tandställning som fick mig att läspa, men kände mig cool när folk trodde att min tandställningsburk i jeansfickan var en snusdosa. Var hemligt kär i Orlando Bloom (haha, jag rodnar när jag avslöjar min djupaste hemlighet!). Längtade efter att få ta sånglektioner.

17. Har du något smeknamn?
Inte så att folk känner mig vid det namnet bättre än vid Jenny, men hemma kallas jag för Jempan. Haha. Det är så fulsnyggt. Tror det kom ifrån att min äldsta bror sjöng "Jempan, du lilla Jempan...", men jag vet inte alls varför han gjorde det eller vart det ens kom ifrån. Sen utvecklades det smeknamnet, så vissa kallar mig ibland för Jempus. Simon har flera smeknamn på mig, inget som är självklart... Men ibland får jag heta "Bumbibjörnen". Det kommer från hur mina ögon ser ut när de är uppsvullna efter en skön natt med djupa drömmar.

18. Vilka är dina största svagheter?
När jag blir arg och egentligen vill försvara mig med ett klokt argument så börjar jag gråta. Inte så respektingivande. Dessutom, om någon skulle ta en spindel i närheten av mig så fungerar jag inte alls... jag slår av helt.

19. Har du någon gång ringt polisen?
Ja, fast inte till 112. Bara när det gäller stöldanmälan, tips och sånt. Men jag har ringt till ambulansen ett par gånger... Pulshöjande!

20. Vem gjorde senast något extra speciellt till dig?
Mina handledare på praktiken som gav mig kramar med tårfyllda ögon (tårar som var: så tråkigt att du ska lämna oss!), och en present! Så himla oväntat! Men jag blev väldigt, väldigt glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar