måndag 7 februari 2011

Helgen

Yo!

I fredags hade jag den omtalade trerättersmiddagen. Nu avslöjar jag menyn för kvällen (hade varit ganska coolt om man kunde lägga in ett ljud på en trumvirvel som skulle låta precis innan man läser menyn...):

* Förrätt: Tunnbrödsrulle med västerbottensostcrème

* Varmrätt: Laxgryta med thailändska smaker, serverades med jasminris och sallad

* Efterrätt: Banoffie pie, serverades med en kaffekopp

Skulle det vara så att någon vill ha receptet på något av dessa rätter är det bara att höra av sig! :)


Kvällen blev lyckad! Efter middagen var vi så mätta och trötta att vi inte orkade kliva upp ur soffan som vi en gång hade satt oss i. Vi bestämde oss för att tillbringa resten av kvällen där, och det gjorde vi med att se Tillbaka till framtiden och Tillbaka till framtiden 2. Filmerna står på vår filmlista, och första filmen imponerade faktiskt! Kanske var det för att jag var så trött, men den var ju rolig! :) Tvåan var inte lika bra, och jag blev mest snurrig och irriterad över att den var så töntig. Jag gillar töntigheter, men någon måtta får det vara...


Lördagen hade vi tänkt tillbringa på stan, men efter en lång sovmorgon och en lika lång frukost med några yatzymatcher bestämde vi oss för att stanna hemma. Dessutom hade jag blivit lite förkyld med halsont och jag kände mig matt.

Vi spelade Mario Galaxy 2 (som för övrigt var min julklapp till Simon) på Wii och njöt av att göra ingenting. Den enda vettiga vi gjorde den dagen var en promenad till Ica Maxi för att köpa chips... :)

Söndagen blev en gå-på-stan-dag istället. I Umeå har dom minsann söndagsöppet... Jag var riktigt shoppingsugen, trots att förkylningen hade blivit snäppet värre. Affär in och affär ut, men jag hittade inga kläder jag ville ha. Frustrerande. Jag har levt fattigt efter julen för att komma ikapp ekonomiskt efter mitt spontanköp där jag köpte en systemkamera, men nu när jag har pengar hittar jag ingenting jag vill ha.


Simon hittade dock ett riktigt snyggt armbandsur som nu pryder hans arm så fint. Det ser så vuxet ut att ha ett armbandsur. Och det känns vuxet att säga armbandsur istället för klocka.

Andra vuxna saker vi köpte var nässpray, medicin för halsont, febertermometer, verktyg och ett dammsugarmunstycke. Ha! Sug på den ni... Dammsugarmunstycke... Jag har inte fyllt 20 än, men jag har baske mig köpt ett bra dammsugarmunstycke!

Efter middagen for Simon iväg till Iksu för att träna, men jag stannade hemma på grund av förkylningen. Det kliade lite i fingrarna för jag ville träna (nu när jag har fått in den som rutin), men det kändes bäst att vila bort förkylningen. Jag vill ju vara frisk till nästa helg! Efter att ha sett Solsidan spelade vi lite Mario Galaxy 2 och sen avslutade vi med att se Mythbusters. Dom är minsann nördiga!


Idag, måndag, är Simon på jobbet och jag ligger hemma. Förkylningen har blivit ännu värre med rethosta, lite feber och massor av snor! Dessutom har jag en sån där hes jazzröst... Klockan är nu, i skrivande stund 14.20 och jag har bara orkat kliva upp ur sängen för att gå på toa och hämta datorn till sängen. Jag ligger alltså fortfarande kvar i sängen... Suck. Det här känns omänskligt.

Jag ska försöka pallra mig till duschen, jag brukar känna mig mycket friskare då jag har duschat. Hoppas det hjälper! Jag efterlyser några husmorstips på hur jag kan bli kvitt förkylningen! Nästa vecka har jag en muntlig tenta plus en hemtenta, så jag vill verkligen vara på alerten nu!

Hoppas att ni är friska och krya! Ha det bra!

6 kommentarer:

  1. Anna7/2/11

    Prioritera att få lite solljus, och så äter du mycket C-vitamin! Jag fick ett tips om att gurgla i saltvatten (extremt mycket salt ska det vara!), vilket faktiskt brukar fungera. Se till att bli frisk nu, så att du är pigg inför födelsedag, och inte minst Nyköpings- och Pitebesök! :) Kramar!

    SvaraRadera
  2. Stackare :/ Dela en vitlöksklyfta i lämpligt stora delar som du sedan sväljer ner med juice/saft. Jag inbillar mig att det är värt den otroligt dåliga andedräkten, samt risken att vitlöksrapa resten av dagen! ;) Vill för övrigt väldans gärna ha receptet på Banoffie Pie nästa gång vi ses! :) Krya på dig och ha en fin vecka! Kramis!

    SvaraRadera
  3. Pappa7/2/11

    Jätteroligt att läsa din blogg! Vilken fantastisk läcker trerättersmiddag du hade gjort.Krya på dig och ha en fortsatt fin sista 19-års vecka. Kram

    SvaraRadera
  4. Anna: Har gurglat saltvatten och det slutade nästan med vomering. Men hjälper det så är det väl värt det :) Ska bli roligt att ses! Kram!

    Sofia: Hm... jag kanske ska testa vitlöksätandet. Hoppas att det fungerar! Och receptet ska du få, påminn mig bara :) Kram!

    Pappa: Det blir roligare att skriva när folk kommenterar, så tack för det :) Tack! Kram!

    SvaraRadera
  5. Sara8/2/11

    Hejsan Jenny!
    Lät jättegott med middagen. Du är duktig du :)

    Krya på dig! Haha det här låter vidrigt, men är det bästa medel som finns mot halsont!
    Du tar och mosar en eller två vitlöksklyfor i whiskey och gurglar! Jätteäckligt, men det hjälper verkligen! :)

    Kramar i massor! :)

    SvaraRadera
  6. Sara: Haha, jag är inget fan av varken vitlöksklyftor eller whiskey, så det var nog den sämsta kombinationen. Men funkar den så funkar den. Men vad gör man med resten av innehållet i whiskeyflaskan då varken jag eller Simon dricker det? ;)

    Ha det toppen på Irland! Kramar!! (och jag ser fram emot en skypedejt ;)

    SvaraRadera