fredag 31 maj 2013

SKRÄP ER!

Det är inte ofta jag blir förbannad. Någon gång kan jag bli riktigt irriterad eller arg, men det är sällan jag nästan skakar för att jag är så förbannad. Men ikväll hände det!

Det är brännbollsyran i Umeå i helgen. Mycket folk, hög stämning och tyvärr mycket fylla. En sak jag gillar med våren/sommaren är alla trevliga människor och skönt häng ute med kanske ett glas vin. Man kan sitta ute och ingen tycker att man stör om man spelar musik. Drar man igång ett kubbspel så kommer okända människor och är med. Man skapar nya (om än tillfälliga) kontakter, och man får trevliga minnen. Men så fort det ställs till med något speciellt - till exempel yran - då är det helt okej att dricka otroliga mängder alkohol och då är det helt plötsligt okej att inte bry sig om sitt skräp. (Här kan det väl vara tillfälle att berätta att rubriken är en slags ordvits... för er som inte förstod det!)

Ikväll var vi på Ålidhem. Det var väldigt trevligt, folk grillade mat, vi spelade kubb (återigen - mot folk vi inte känner) och alla var bara glada. När det var dags för folk att dra sig ut på det grisiga området på campus så drog jag mig hemåt. Klockan var ca 22.

Jag började att cykla med ett stort leende. En lyckad kväll hade satt sina spår helt enkelt. Men efter halva vägen möter jag ett stort (överförfriskat) gäng som tar upp hela gång- och cykelvägen. Vi tittar på varandra, men alla fortsätter att gå på bredden. Jag plingar lite, men inte en rörelse. Jag bestämmer mig för att cykla på samtidigt som jag plingar. Jag håller nästan på att cykla ner i diket för att en kille som skriver sms samtidigt som han går helt plöstligt går åt sidan och blockerar min väg. Jag skriker till lite av förvåning, men vi krockar inte och jag cyklade inte ner i diket. Men direkt hör jag han säga lite "tyst" till sina kompisar "såg ni? kärringjäveln siktade på mig!".

För det första - nej. Jag siktade inte på dig. Du och dina kompisar blockerade vägen och trots att jag plingade så ville ni inte lämna en liten plats åt mig. Dessutom är det inte så smart att vara full, smsa och gå samtidigt PÅ FEL SIDA AV VÄGEN!
För det andra - kalla mig inte för kärringjävel. Det är bara helt onödigt och väldigt otrevligt.

Då började mitt humör att sjunka. Så himla onödigt. Men å andra sidan - varför bryr jag mig? Det han sa var så onödigt att det egentligen inte är något att lägga på minnet. 

Sedan kommer jag cirka 200 meter från vår lägenhet när jag ser spåren av en (eller flera?) fest. Visst, det är trevligt med fest utomhus med grillning och allt var som hör till. Men PLOCKA UPP EFTER ER! Det fanns inte en människa i närheten... Festa utomhus så mycket ni vill, men plocka upp er skit!

Ärligt talat - hur trevligt ser det här ut?



Det här var bara ungefär en tredjedel av feststället. 

Vid festivaler och andra festligheter brukar man se folk som går omkring och plockar pantburkar. På ett sätt brukar jag tycka lite synd om dom - har dom inget bättre för sig? Och på ett annat sätt brukar jag tänka att det är bra att det finns människor som dom!

Jag klev faktiskt av cykeln, plockade upp en av alla påsar som fanns och började plocka burk efter burk, flaska efter flaska. Jag lyssnade på musik, och på en (1) låt á 4:33 hade jag fyllt fem (5) påsar med pant!! Förstår ni timlönen på det?

Jag orkade inte bära mer, så jag gick hem, lämnade pantburkarna och gick tillbaka. Efter någon minut hade jag rensat stället på pantburkar och flaskor och jag hade totalt sju påsar.

Jag fick några konstiga blickar på mig. Någon sa "kolla den där tjejen. Haha, samlar hon pengar för biljetten in på yran?". En tjej som jag mötte log stort och gav mig blicken som jag tydde som vad duktig du är!.

Några kanske tycker att jag är pinsam och patetisk. Men ska jag berätta sanningen för er? Det är ni - som lämnar ert skräp - som är pinsamma och patetiska! Ni är ändå vuxna människor. Lär er ta ansvar!! Om ni tror att jag gjorde det här för pengarna så kan ni lika gärna komma hem till mig och hämta påsarna med pant. Jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser vuxna människor med lågstadiefasoner! 

"Det är inte mitt skräp". "Jag har redan plockat min servett och min flaska, någon annan får ta resten". "Äh, jag tar det sen. Eller så har någon redan plockat upp det när jag kommer hem. Mamma?"

Ta ert ansvar och SKÄRP ER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar