fredag 18 mars 2011

A grey elephant

Igår fick jag och Anna (den andra praktikanten) hålla i morgonsamlingen. Dom har vissa rutiner, så jag var lite nervös att göra saker fel. Men såklart oroade jag mig i onödan - det gick ju finfint! :)

Barnen har fått lära sig att säga god morgon på flera olika språk, så de fick lära oss istället :) Nu kan jag säga god morgon på rätt språk om jag mot förmodan skulle vakna upp i Afrika!

Även idag höll vi i morgonstunden. Det gick ännu bättre idag! Efter morgonstunden skulle barnen ha engelska, och jag och Anna skulle introducera lektionen. Jag började med att läsa ur en storbok och sen gå igenom alla djur som fanns med i boken och alla färger. Eleverna kunde alla färger! Jag är imponerad! Efter ca 20 minuter tog Anna över och pratade om månaderna, dagarna och siffrorna 1-20.

Det är skönt att eleverna i årskurs ett inte är så krävande. De skrattar om man råkar säga fel namn och man kan lätt skämta med dom. Anna skulle skriva bokstaven b på tavlan, men hon skrev inte så noga... En liten kille (han som åt semlan superfort!) var noga med att påpeka "har du skrivit ett fult b eller är det en femma som inte är färdig?" Haha, dom är för söta!

Det som kändes nervöst var att min handledare satt och antecknade under våran lektion, en assistent satt och tittade på och dessutom var det en förälder som var på besök! Tre vuxna som granskar och dömer. Vi fick goda omdömen efter lektionen - men det är ändå nervöst.

Det finns en flicka i klassen som är så lik min syster. Jag vet ju inte hur hon var som liten, men jag kan absolut tänka mig att hon var som flickan i klassen! Hon är så filosofisk och söt, så man vill bara stoppa ner henne i byxfickan och ta med henne hem :)

Jag har verkligen kommit in i lärarrollen nu! I natt väckte jag Simon och tjatade på honom för att han inte hade plockat fram ABC-boken. Han var ju tvungen att hinna klart bokstaven P idag! Dessutom fick jag förklara för Disa hur man ska tänka när man ska räkna ut 17-5... Men hon fattade ingenting, utan ville bara stryka sig mot mig. Jag kan erkänna att jag skämdes lite när jag vaknade av mig själv - pratandes med en katt om matte!

Idag jobbar Simon ett monsterpass! Han började klockan sex i morse och slutar inte förens klockan fem i eftermiddag! Jag förstår om han kommer att däcka i soffan ikväll... Jag tänkte sätta igång och städa lite nu innan arbetsslaven kommer hem :)

Först tänkte jag lägga ut receptet på en tacopaj som vi ska göra ikväll:

Pajskal:
* 2 ½ dl vetemjöl
* 125 g smör
* 2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
*400 g nötfärs
*1 klick smör eller annat matfett
* 1 påse tacokrydda
* 1 dl vatten
* 2 dl crème fraiche mexican-chili
* 1 stor tomat, skivad
* 2-3 dl riven ost

Hur man gör: 
* Blanda mjöl och smör till en grynig massa
* Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. 
* Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och tryck därefter ut den i en normalstor pajform. 
* Låt vila i kylskåpet i minst 30 minuter. 
* Sätt ugnen på 225 grader. 
* Förgrädda pajskalet 10 minuter. 
* Bryn köttfärsen i lite matfett. Tillsätt tacokrydda och vatten. Rör om. 
* Låt sjuda på svag värme 10-15 minuter. Rör om då och då. 
* Lägg nötfärsfyllningen i pajskalet. 
* Bred över crème fraiche. 
* Fördela tomatskivorna ovanpå. 
* Strö till sist över osten. 
* Grädda pajen 10-15 minuter tills den fått fin färg.
Jag gjorde den för några veckor sedan, och den blev otroligt god! Vi gjorde en stor sallad till, och det blev jättegott med avokado i! Jag rekommenderar starkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar