tisdag 3 augusti 2010

Jobbig bilfärd

Nu är jag hos Simon och ska alldeles strax börja med städningen. Men först måste jag skriva av mig!

Pappa skjutsade mig in till stan (skönt att jag inte var själv vid denna traumatiska bilresa), vilket tar ungefär en kvart. När jag ska ta på mig bilbältet fastnar ett hårstrå på mina fingrar. Då jag ska dra bort det känner jag att det är alldeles för långt och klibbigt för att kunna vara mitt eget hårstrå... Jag inser samtidigt som jag känner att min puls stiger att jag har fått spindelnät runt fingrarna. Nåväl, det är ju trots alls inte en spindel tänker jag och vi kör ut från kvarteret. Då pappa skulle ta ut skivan som satt i stereon märker även han att det är spindelnät över hela radion. "Vi var ju ute i skogen hela dagen igår, det har säkert följt med..." säger pappa och försöker lugna mig. Jag är nämligen livrädd för spindlar! Jag försöker komma över min rädsla, men jag tror att det kommer att ta tid efter den här dagen...

Min höga puls hade nu sjunkit till normal nivå och vi pratade om flytten till Umeå. Av någon konstig anledning får jag för mig att titta bak i baksätet och ser nu att det är fullt av spindelnät tvärs över hela bakdelen av bilen! Jag får lite smått panik men pappa, så snäll som han är, försöker lugna mig med orden "du ser ju inte spindeln, den kanske inte är kvar i bilen". Jag andas sakta ut, i hopp om att lugna ner mig, men då ser jag plötsligt en stor, brun klump med ben sitta på dörren... På MIN dörr! Jag får verkligen panik! Pulsen stiger till maxpuls, jag skriker och håller för ögonen, kastar mig mot pappa (men hålls fast av det jobbiga säkerhetsbältet) och börjar nästan gråta.
Haha, jag vet att det låter löjligt, men det var verkligen fruktansvärt! Inte blir det bättre då pappa börjar säga "Oj, det var den största spindeln jag sett!" och ber mig ta kort på den.

Efter några väldigt jobbiga minuter är vi äntligen framme. Men då återstår problemet - hur ska jag klara av att öppna dörren? Pappa var väldigt snäll och öppnade den och jag kunde äntligen springa ut ur bilen! Jag hade överlevt!

Bildbevis kommer senare :)

1 kommentar:

  1. Pappa4/8/10

    Hej! Mycket roligt att läsa vad du har skrivit eftersom jag upplevde samma händelse men från "andra sidan". En del trafikanter har ringt hem till mig och frågat vad som egentligen hände där på E4:an vid Bergsviksbron tisdag 3 augusti kl.13.10. Nu vet ni! Jag har aldrig sett någon flyga så snabbt från passagerarsidan mot baksätet,mot förarsidan, greppa tag i föraren och sedan finnas i den positionen halvt hängande en lång stund. För kännedom: Spindeln tillhör arten Klotspindel med en familj om 2200 arter i 87 släkten. Det som är kännetecknande för dessa spindlar är att de bygger nät med klibbiga trådar!
    Till sist: Vet någon var man kan köpa nya trummhinnor. Behöver ett par nya, helst högerplacerad.

    Pappa

    SvaraRadera