onsdag 11 augusti 2010

Spel, spel och spel

Min storasyster for i morse ner till hennes jobbstad (hemstaden är och kommer alltid att vara Piteå). För att avsluta sommarens visit gjorde vi det som de flesta familjer vår familj gör. Vi spelade ett parti Yatzy tillsammans med kaffet-på-maten. Det blev en ganska jämn match, trots att vi var sex personer som spelade. Tomas (sekreteraren) vann och jag hamnade på en värdig andraplats.

Det blev tal om att ta en match i Excite Truck (tv-spelet jag har nämnt så många gånger. Vet ni inte vad det är så föreslår jag att ni googlar det, eftersom jag inte orkar förklara...). Problemet var dock att vi var sex personer, och man spelar bara två och två. Helt plötsligt satt vi där med papper och penna och höll på att rita en matchtabell. Två grupper - tjejerna i en grupp och killarna i den andra. Gruppdeltagarna möts, och när alla gruppmatcher är spelade så utser man en grupptrea, grupptvåa och en gruppetta. De två grupptreorna möts i en match om femteplatsen, de två grupptvåorna möts matchen om bronset och senare har vi gruppettorna som möts i den ärade finalen.

För att visa hänsyn till de mindre begåvade kan jag bara nämna att jag hamnade i finalen. Det blev en svettig match, men jag blev tvungen att se mig besegrad av familjens Excite Truck-mästare Tomas. Roligt hade vi i alla fall! :)


I sommar har vi pratat ganska mycket om gamla spel, till exempel "Sätt sprätt på en miljon" , "Tjuv och polis" och "Bondespelet". 

 Därför kändes det inte mer än rätt att damma av Bondespelet och sätta igång. Exalterade och fyllda med nostalgi satte vi igång detta spännande spel. Det går ut på att byta upp sig från torp till bondgård, sedan från bondgård till herrgård och den som först når slottet vinner. Man ska så olika sädesslag, skörda, investera i boskap och skog. Det liknar Monopol på många olika sätt, men ändå inte. Här kan man inte påverka andra och deras vinster och förluster, utan det är bara tur som gäller. Efter en timmas spelande kom vi överens om att spelet inte alls var lika spännande som vi hade kommit ihåg. "Men nu händer det säkert saker, för Anna och Tomas har bytt upp sig till bondgård!". Phfft. Det enda som hände var att de förhindrade oss från att avancera. Efter exakt fyra timmar med spelet stod Tomas som vinnare (återigen). Vi hade lärt oss flera saker:
1, Det är bra för oss med spel där vi inte kan bråka
2, Spel blir ganska händelselösa när vi inte kan bråka
3, Att köpa skog och boskap var värdelös. Man förlorade mer än vad man tjänade.
4, Satsa aldrig på att odla råg. De fryser bara sönder... Dumma frost!

Nu har som sagt Anna farit, snart far Tomas och om inte så länge far jag. Från att ha varit sex personer (plus respektive) blir snart mamma och pappa själva i huset... Om exakt tre veckor får vi hämta nyckeln till vår lägenhet! Jag längtar! :) Nu börjar dessutom stressen och oron över att börja på universitetet att lägga sig, och jag ser mer och mer fram emot det. Dock har jag inte fått meddelande om upprop och kurslitteratur... Är det någon som vet?

Hoppas att du får en bra onsdag! Det ska jag ha, för jag har blivit frisk!

2 kommentarer:

  1. Tomas11/8/10

    Så vad har du lärt dig av gårdagen? Jo, att Tomas vann i Yatzy, Excite Truck OCH bondespelet. Jag repeterar: Yatzy, Excite Truck OCH bondespelet!

    Tänkte bara så du inte glömmer bort vilken fenomenalt duktig bror du har.

    SvaraRadera
  2. Ni kanske har funnit ursprunget till uttrycket "bondtur" ?

    SvaraRadera