söndag 29 augusti 2010

Så många intryck!

Klockan 15.00 i torsdags satte jag mig i bilen tillsammans med pappa. Målet var Umeå. Med två cyklar, fyra stolar, en stoooor resväska med kläder och lite annat smått och gott, begav vi oss mot min nya hemstad. Körningen gick bra, trots att det var en älg som hade kommit över på vägsidan om viltstängslet samt en lösspringande hund... :)

Väl framme i Umeå bjöd Tomas och Sofia på middag, sedan tog vi en promenad till Universitetet. De visade mig vägen och vart jag skulle vara på inskrivningen. Det visade sig att det inte alls var svårt att hitta - trots mitt halvdåliga lokalsinne! ;)

Natten mot fredagen var en av de jobbigaste nätterna jag har varit med om. Jag vaknade flera gånger och trodde att jag hade försovit mig. Och när jag väl sov så drömde jag en massa stressande saker; t.ex att jag inte fanns med på listorna, att jag skulle cykla vilse, att vi skulle börja med en tenta direkt och så vidare!

På morgonen åt jag lite frukost, men det var enbart för att jag visste att jag var "tvungen", för jag var inte direkt hungrig på grund av min nervositet. Pappa var snäll och erbjöd sig att cykla med mig till Universitetet, bara som stöd. "Jag kan cykla några meter bakom dig... Då vet ingen att jag är din pappa!" Haha, så sött! :) Han cyklade bredvid mig och det var faktiskt skönt att veta att jag skulle komma fram hel.

Vid Aula Nordica (där inskrivningen skedde) var det en enormt lång kö! Stod i ungefär 40 minuter innan jag kom in och fick fylla i en massa papper... De delade ut en massa bra saker; en termos, ett usb-minne, böcker, nudlar, lunchlåda och senare ska vi få en väska! :) Efter en massa information kände jag mig lite säkrare på att jag har valt rätt utbildning. Att bli lärare känns just nu som världens bästa yrke! :)

På kvällen var det dags för nollning. Vi som ska bli lärare för de yngre (tidigare årskurser, förskola, fritids, m.m.) är med i TUFF. Vi blev indelade i lag som vi ska vara i resten av nollningen. Jag hamnade i Team Nyår! :) De andra lagen var Jul, Påsk, St. Patrick's Day, Halloween och Midsommar. Därefter blev det lekar och annat roligt. Vissa for ut på studentpuben, men jag valde att cykla hem (till Tomas och Sofia). Där sågs det på Aladdin, och jag somnade ganska fort :)

På lördagsförmiddagen tog jag det lugnt och laddade upp för en högtidsfest! Kvällens nollning gick alltså ut på att fira sin högtid bäst. I de mest nyårsliknande kläder jag kunde hitta i min resväska, begav jag mig mot kvällens lokal. Där blev det sånger, nedräkning till det nya året, dans, tävlingar och fjäsk för generalerna. Efter det drog vi oss vidare till studentpuben NH där festligheterna fortsatte! Det var väldigt roligt och jag kan säga att Piteås uteställen är pinsamt tråkiga om man jämför med Umeås! :) Kan även meddela att höga klackar inte är det bästa skovalet då man dansar i flera timmar... Idag har jag två stora blåsor under fötterna och en på lilltån. Men det var det värt! :) Cyklade hem vid ett på natten, och var helt dränkt av spöregnet. Det var helt underbart att få lägga sig ner under täcket och sova en hel natt.

Idag har jag bara tagit lugnt och laddat upp inför morgondagens kursstart. Efter en match i Mario Party bjöd jag Tomas och Sofia på pasta och korvgryta, och jag kan faktiskt säga att det blev gott! Trots en hel natts sömn och en slödag, är jag fortfarande supertrött efter helgens alla intryck.

Än så länge trivs jag betydligt bättre än väntat och jag tror att det kommer att bli superbra då Simon kommer och vi får flytta in i vår lägenhet!

Hoppas att ni har det bra!

3 kommentarer:

  1. ...och då har kurserna inte ens startat! :) Kramar!

    SvaraRadera
  2. Simon29/8/10

    Nu har jag äntligen hittat hit! kul att läsa allt du skriver :)

    SvaraRadera
  3. jaa. härligt att läsa om dig. Fortsätt skriva!

    SvaraRadera